Translate

Thursday, November 30, 2023

Suami isteri diberkas tipu tender RM130,000

 KUALA TERENGGANU – Seorang penolong tadbir kanan sebuah jabatan kerajaan negeri Terengganu dan isterinya ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) semalam bagi membantu siasatan menyalahgunaan kuasa melibatkan pemberian tender bernilai kira-kira RM130,000. 

Sumber SPRM berkata, lelaki itu disyaki memberi 70 perolehan pembaikan kenderaan jabatan kepada syarikat milik isterinya. 

 “Suspek juga dipercayai telah mengesyorkan kerja-kerja pembaikan kenderaan jabatan berkenaan kepada bengkel dimiliki sebuah koperasi yang mempunyai kepentingan dengan dirinya. 

 “Lelaki itu merupakan ahli lembaga koperasi merangkap setiausaha jawatankuasa perdagangan koperasi tersebut,” katanya di sini semalam. 

 Sumber SPRM berkata, siasatan awal percaya semua transaksi pemberian tender berkenaan dilakukan pada tahun 2021 dan 2022. 

Tambah beliau, kedua-dua suami isteri terbabit telah ditahan sewaktu memberi keterangan di Pejabat SPRM Terengganu di sini pada pukul 11 pagi semalam. 

 “Mereka dijangka dibawa ke Mahkamah Majistret Kuala Terengganu di sini esok (hari ini) bagi proses permohonan reman,” katanya. 

 Sementara itu, Pengarah SPRM Terengganu, Hazrul Shazreen Abd Yazid, yang dihubungi mengesahkan tangkapan berkenaan. 

 Beliau berkata, kes berkenaan disiasat di bawah Seksyen 23 (1) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009.

No comments:

Post a Comment