Translate

Sunday, November 26, 2023

Nelayan kekal terima bakul makanan, elaun sara hidup

 

KUALA NERUS – Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) memberi jaminan untuk terus menjaga kebajikan kira-kira 56,000 nelayan tradisional yang bakal terjejas dengan monsun Timur Laut (MTL) diramal melanda negara pada bulan depan. 

 Pengerusi LKIM, Muhammad Faiz Fadzil berkata, semua nelayan zon A terlibat bakal menerima agihan bakul makanan secara berkala sepanjang musim tengkujuh berkenaan. 

 Beliau berkata, elaun sara hidup sebanyak RM300 sebulan juga akan diteruskan dalam tempoh lima bulan nelayan terbabit tidak boleh turun ke laut ekoran faktor cuaca dan laut bergelora. 

 “Elaun sara hidup yang biasanya untuk membaiki peralatan menangkap ikan seperti pukat pada bulan-bulan lain bolehlah digunakan untuk membeli barang keperluan asas sepanjang mereka tiada pendapatan ekoran musim tengkujuh. 

 “Seramai kira-kira 71.8 peratus daripada nelayan tempatan berada dalam kategori zon A yang mencari rezeki di pesisir pantai dan menggunakan bot kecil dijangka akan terjejas berikutan MTL,” katanya di Kampung Baharu Pulau Redang di sini semalam. 

 Terdahulu beliau ditemui selepas menyerahkan bantuan lampu berkuasa solar bagi menerangi bangsal nelayan perkampungan tersebut. 

 Muhammad Faiz berkata, bagi penyelesaian jangka panjang pula, LKIM sentiasa menggalakkan persatuan nelayan kawasan (PNK) terlibat dalam industri hiliran bagi mengurangkan kebergantungan penuh terhadap hasil tangkapan ikan di laut. 

 Jelas beliau, industri hiliran seperti akuakultur, pembuatan keropok, sata sejuk beku dan bebola ikan terbabit akan membolehkan nelayan itu terus mampu menjana pendapatan walaupun pada musim tengkujuh.

No comments:

Post a Comment