Translate

Tuesday, November 28, 2023

JPN mudahkan proses MyKad penduduk Pulau Redang

KUALA NERUS – Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) Terengganu mengambil inisiatif melaksanakan program Menyemai Kasih Rakyat (Mekar) bagi memudahkan proses dokumentasi penduduk Pulau Redang, di sini. 

 Pengarah JPN Terengganu Mohamad Nasir Kareem berkata, sebelum ini penduduk pulau peranginan itu perlu ke pejabat JPN yang terletak di Kuala Terengganu dan Permaisuri, Setiu bagi mendapatkan dokumen pengenalan diri atau MyKad.

 “Kami memahami kekangan penduduk Pulau Redang yang berdepan kekangan masa dan kewangan bagi menguruskan dokumen pengenalan diri berkenaan. 

 “Fokus diberikan bagi permohonan MyKad kali pertama untuk kanak-kanak berusia 12 tahun serta gantian kad pengenalan,” katanya pada program Mekar di Kampung Baru Pulau Redang, di sini semalam.

 Seramai 19 penduduk Pulau Redang menerima MyKad pada program itu dan inisiatif terbabit akan diteruskan di Pulau Perhentian, Besut akhir bulan ini. 

 Sementara itu, seorang penduduk, Mohd. Nasir Mat Sam, 47, berkata, walaupun MyKad sudah lama mengalami kerosakan, dia menangguhkan penggantian ekoran kekangan kos dan masa. 

 “Pejabat JPN terdekat terletak di Kuala Terengganu hampir 40 kilometer dari Jeti Merang, Setiu.

 “Kos menaiki bot dari Pulau Redang ke jeti seterusnya ke Kuala Terengganu dengan teksi boleh mencecah RM200,” katanya.

No comments:

Post a Comment