Translate

Monday, November 27, 2023

Banjir Terengganu semakin buruk

 

Oleh MOHD. AZLI ADLAN dan WAN ZURATIKAH IFFAH WAN ZULKIFLI 

KUALA TERENGGANU – Banjir di Terengganu sejak Isnin lalu semakin buruk dengan bilangan mangsa meningkat dua kali ganda kepada 4,397 orang daripada 1,162 orang kelmarin dengan 34 buah sekolah terpaksa ditutup kelmarin hanya 22 buah sekolah ditutup. 

Penutupan institusi itu membabitkan lebih 16,000 pelajar. 

Dungun menjadi daerah terbaharu dilanda banjir selepas Kuala Nerus, Kuala Terengganu, Marang dan Besut dengan 32 pusat pemindahan sementara (PPS) telah dibuka. 

 Jurucakap Sekretariat Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri (JPBN) Terengganu berkata, setakat pukul 5 petang semalam, Kuala Nerus kekal daerah paling terjejas dengan 1,710 mangsa daripada 454 keluarga berada di 15 PPS. 

“Seramai 1,153 mangsa daripada 336 keluarga berada di lima PPS di Kuala Terengganu. Sebanyak tujuh PPS menempatkan 845 mangsa daripada 213 keluarga di Marang,” katanya semalam.

 Tambahnya, seramai 661 mangsa daripada 153 keluarga di tiga PPS di Besut, manakala di Dungun seramai 23 mangsa daripada lima keluarga ditempatkan di Sekolah Kebangsaan Tok Kah. 

“Hujan diramal turun berterusan di beberapa kawasan di negeri ini sehingga hari ini,” ujarnya.

 Sementara itu, Timbalan Pengarah Jabatan Pendidikan Negeri Terengganu (JPNT) (Sektor Pengurusan Sekolah), Azman Othman @ Abdullah berkata, setakat semalam, sembilan sekolah ditutup selepas dinaiki air, manakala 25 lagi dijadikan PPS.

 “Kesemua sekolah terlibat di enam daerah di negeri ini tersebut telah disyorkan memohon cuti bencana,” ujarnya. 

Sementara itu, Azman memberitahu, pihaknya memberi jaminan Ujian Amali Sains (UAS) bagi calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang akan bermula 5 Disember depan tidak akan terjejas walaupun negeri ini kini berhadapan bencana banjir.

Menurutnya, setakat ini, semua makmal sains sekolah di semua negeri ini yang terlibat dengan UAS masih selamat. 

“Seramai 5,301 calon SPM di Terengganu bakal terlibat dalam UAS selama tiga hari bermula 5 Disember depan dengan melibatkan 138 pusat peperiksaan yang akan diselia 1,034 pegawai pengawas,” jelasnya. 

Sementara itu, seorang wanita Suhada Rani, 47, terpaksa meredah banjir dalam keadaan paha kanan berbungkus dengan plastik setelah rumahnya di Kampung Kayu Kelat 8, Kuala Besut di sini dinaiki air semalam. 

“Saya takut luka pembedahan akibat membuang bisul pada bulan lalu terkena air. Bimbang luka melarat dan terkena jangkitan kuman kerana saya merupakan pesakit diabetes,” katanya. 

 Suhada memberitahu, dia terpaksa meredah banjir sedalam paras pinggang dari rumahnya ke PPS Sekolah Kebangsaan (SK) Kuala Besut di sini.

Sementara itu, di Kelantan, seramai 409 penduduk daripada 105 buah keluarga di tiga daerah di negeri ini dipindahkan ke tujuh PPS apabila rumah mereka terjejas banjir setakat pukul 3 petang semalam.

Sekreteriat Pengurusan Banjir Negeri Kelantan memberitahu, tiga buah daerah terjejas banjir iaitu Pasir Puteh, Bachok dan Machang. 

Jelasnya, tujuh sungai utama di Kelantan mencatatkan bacaan normal, namun Sungai Golok di Rantau Panjang berada pada paras amaran dan Sungai Semerak di Jambatan Melor berjaga-jaga.


No comments:

Post a Comment