Translate

Sunday, November 26, 2023

FRIM hasil produk antigout guna pati daun cucur atap

KUALA TERENGGANU – Institut Penyelidikan Perhutanan Malaysia (FRIM) mengeluarkan produk antigout, CurAtap yang diperbuat daripada pati daun pokok cucur atap. 

 Pengarah FRIM, Dr. Ismail Parlan berkata, produk terbabit merupakan penyelidikan, Ketua Program Sumber Biologi FRIM, Dr. Fadzureena Jamaludin. 

Beliau berkata, Dr. Fadzureena telah melakukan penyelidikan bagi menghasilkan produk terbabit sejak 11 tahun lalu. 

 “Produk CurAtap berbentuk cecair untuk diminum itu diperbuat daripada ekstrak pokok cucur atap yang banyak terdapat di pesisir pantai di Pantai Timur ini.

 “Kajian mendapati ekstrak pokok itu mengandungi enzim yang mampu menghalang pengumpulan asid urik pada sendi tulang yang menjadi punca penyakit gout,” katanya di sini semalam. 

 Ujarnya, FRIM telah menjalin kerjasama dengan syarikat pemasaran, Asbaf Legacy Sdn. Bhd. yang berpengkalan di Shah Alam bagi mengkomersialkan produk CurAtap itu. 

 Beliau berkata, produk CurAtap kini sudah boleh didapati di pasaran dengan sasaran pelanggan dalam kalangan individu menderita gout. 

 “Produk CurAtap sudah dipatenkan sejak 2021. Ia merupakan sebahagian hasil penyelidikan FRIM daripada flora dan fauna yang terdapat dalam hutan belantara negara ini.

 “Setiap tahun, FRIM menghasilkan kira-kira 40 produk penyelidikan dengan sasaran sekurang-kurangnya lima daripada akan dipatenkan,” katanya. 

 Jelasnya, FRIM giat menjalin kerjasama dengan pihak industri bagi mengkomersialkan lebih banyak hasil penyelidikan yang sudah dipatenkan.

No comments:

Post a Comment