Translate

Sunday, November 26, 2023

Nelayan mahu Ahli Parlimen baharu bela nasib mereka

KEMAMAN – Komuniti nelayan di Kerteh dan Kemasik di sini berharap Ahli Parlimen Kemaman baharu yang akan dilantik kelak dapat menyelesaikan isu-isu berbangkit dihadapi mereka sejak sekian lama. 

 Ratusan nelayan tradisional di kedua-dua kawasan itu menghadapi masalah hampir sama sejak puluhan tahun yang menyukarkan mereka turun ke laut, sekaligus menjejaskan punca pencarian. 

 Salah seorang nelayan, Yaakub Hashim, 45, berkata, ini disebabkan muka kuala di Kerteh dan Kemasik cetek ekoran kewujudan beting pasir. 

 “Ini menyebabkan kami sukar keluar ke laut untuk menangkap ikan. 

 “Bot-bot kami juga selalu rosak ekoran tersangkut pada beting pasir berkenaan,” katanya ketika ditemui di Kuala Kerteh di sini semalam. 

Terdahulu beliau disantuni Jeneral (B) Raja Mohamed Affandi Raja Mohamed Noor yang merupakan calon Barisan Nasional (BN) bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Kemaman. 

Seorang lagi nelayan, Mohd. Pilus Awang, 58, berkata, nelayan tradisional setempat juga berhadapan dengan ancaman pencerobohan pukat tunda yang mengganggu periuk nasi mereka. 

 “Kawasan tangkapan ikan kami sering dicerobohi nelayan zon lain yang bukan sahaja menggunakan bot lebih besar, malah pukat tunda bagi mengaut hasil laut.

 “Bukan sahaja hasil laut hilang malah ekosistem dasar laut di perairan Kemaman ini banyak rosak disebabkan pukat tunda itu,” katanya. 

 Sementara itu, Raja Mohamed Affandi berkata, beliau mengambil maklum dan memahami keluh-kesah komuniti nelayan tersebut. 

 “Saya akui instrastruktur di pengkalan nelayan di kawasan tersebut yang uzur. Banyak juga isu-isu berbangkit perlu diselesaikan segera. 

 “Insya-Allah, sekiranya Ahli Parlimen yang dipilih bagi PRK Kemaman, 2 Disember ini daripada wakil Kerajaan Perpaduan, banyak boleh diselesaikan demi manfaat nelayan setempat,” katanya.

No comments:

Post a Comment