Translate

Thursday, November 30, 2023

Pakaian atlet patuh syariah sukar dibuat

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Garis Panduan Pemakaian Sukan Patuh Syariah masih belum dapat dilaksanakan sepenuhnya oleh Kerajaan Negeri Terengganu ekoran terikat dengan peraturan yang ditetapkan badan sukan antarabangsa. 

 Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Belia, Sukan dan Badan Bukan Kerajaan Terengganu, Hishamuddin Karim berkata, pendekatan lebih lembut terpaksa diambil bagi mendidik para atlet bagi mematuhi garis panduan terbabit dengan berpakaian patuh syariah sewaktu bersukan. 

“Kalau hendak patuh syariah itu agak sukar dilaksanakan sepenuhnya seperti sukan berbasikal.

 “Kita mendidik perlahan-lahan dan memberi kesedaran kepada atlet agar mengenakan pakaian yang mesra syariah berbanding langkah penguatkuasaan lebih tegas,” katanya pada Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Terengganu, di sini semalam. 

 Beliau menjawab soalan lisan Dr. Tengku Muhamad Fakhruddin Tengku Md Fauzi (Pas-Sura) tentang standard pemakaian menutup aurat ditetapkan kerajaan negeri bagi acara sukan dan acara badan bukan kerajaan. 

 Hishamuddin berkata, usaha pendidikan bagi memastikan Garis Panduan Hiburan, Persembahan Kebudayaan, Pelancongan dan Sukan Terengganu dilancarkan pada 2020 tetap diteruskan. 

 Dalam pada itu, Hishamuddin menjelaskan, kerajaan negeri kekal tidak akan menyertai acara gimnastik dan gimrama wanita pada Sukan Malaysia (Sukma) 2024 ekoran isu pemakaian atlet yang tidak mematuhi syariah.

 “Masalahnya, pakaian (atlet gimnastik dan gimrama wanita) terlalu ketat dan menampakkan bentuk tubuh mereka. Kita tak akan berkompromi dan pendirian ini perlu dihormati. 

“Kita tidak benci sukan itu, namun tidak membiarkan atlet berpakaian sebegitu,” katanya. 

 Hishamuddin berkata, garis panduan tersebut hanya tertakluk kepada atlet Muslim.

No comments:

Post a Comment