Translate

Sunday, November 26, 2023

BeDigital Bootcamp tawar peluang kerja

 

KUALA TERENGGANU – Petronas melalui satu program anjurannya, BeDigital Bootcamp membantu seramai 41 graduan universiti awam di kawasan Pantai Timur mendapatkan pekerjaan. 

 Naib Presiden Kanan, Pelaksanaan Projek dan Teknologi Petronas, Datuk Bacho Pilong berkata, program itu merupakan inisiatif syarikat untuk meningkatkan kebolehpasaran graduan tempatan bagi memenuhi kehendak majikan. 

Menurut beliau, ini merupakan sebahagian daripada 96 peserta program tersebut yang diadakan sebelum ini. 

“Program BeDigital Bootcamp berlangsung selama 12 hari dan melalui program tersebut, graduan terbabit telah dilengkapkan dengan kemahiran digital termasuk teknik penterjemahan dan pengolahan data serta kemahiran pembentangan yang berkesan,” katanya. 

Beliau berkata demikian pada majlis penutup program BeDigital Bootcamp di sini kelmarin. 

 Seramai 41 peserta yang berjaya dalam program tersebut telah menerima tawaran kerja secara langsung daripada Petronas dan rakan strategik program berkenaan. 

 Bacho berkata, peserta terlibat terdiri daripada graduan Universiti Malaysia Terengganu, Universiti Malaysia Kelantan, Universiti Malaysia Pahang Al-Sultan Abdullah, Universiti Sultan Zainal Abidin dan Universiti Teknologi Mara (UiTM) Terengganu serta Kelantan. 

 “Majikan lain yang turut menawarkan kerja adalah Tata Consultancy Services, Ernst & Young, Schlumberger Wta (M) Sdn. Bhd., Alfameli Group, Malaysia Marine and Heavy Engineering Holdings Bhd. dan Tajdid Corporation Sdn. Bhd.," katanya.

No comments:

Post a Comment