Translate

Friday, November 24, 2023

Siap sedia hadapi banjir luar jangka

Oleh MOHD. AZLI ADLAN 

KUALA TERENGGANU – Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Terengganu bersiapsiaga menghadapi kemungkinan banjir di luar kebiasaan yang semakin sukar diramal pada musim tengkujuh tidak lama lagi. 

 Pengarah JBPM Terengganu, Hassan ‘As’ari Omar berkata, berdasarkan trend beberapa tahun kebelakangan ini, situasi banjir di negeri ini sukar untuk dijangka. 

 “Banjir di Terengganu sejak akhir-akhir ini kawasan yang terjejas tidak statik dan sering berubah-ubah.

 “Kawasan yang banjir teruk pada tahun lalu tidak semestinya alami masalah sama pada tahun ini tetapi (bah besar) di tempat lain pula,” katanya ketika ditemui pada Perhimpunan Bulanan JBPM Terengganu di sini semalam. 

 Dalam majlis itu, seramai 25 pengamal media termasuk Kosmo! yang terlibat dalam operasi tragedi Jeram Mawar, Kemaman yang mengorbankan 10 nyawa sekeluarga pada awal bulan Julai lalu turut menerima sijil penghargaan daripada JBPM negeri. 

 Sehubungan itu, Hassan ‘As’ari berkata, semua 690 anggota di 17 balai bomba telah dikerah agar sentiasa bersiapsiaga menghadapi sebarang kemungkinan banjir di seluruh negeri ini. 

 Beliau berkata, kekuatan JBPM Terengganu juga akan disokong oleh 287 anggota daripada 10 pasukan bomba sukarela bagi menghadapi operasi monsun Timur Laut. 

 “Ikutkan data sebelum ini, sebanyak 192 kawasan di seluruh lapan daerah di negeri ini telah dikenal pasti berisiko banjir pada musim tengkujuh dijangka bermula pada bulan depan.

 “Begitupun, kita akan turut memberi fokus kepada Kuala Berang (Hulu Terengganu) dan beberapa lokasi di Kuala Terengganu, Dungun dan Kemaman yang turut berpotensi dilanda banjir,” katanya.

 Dalam perkembangan berkaitan, Hassan ‘As’ari berkata, JBPM Terengganu akan menggerakkan 38 bot, kenderaan utiliti (26) dan lori (lapan) bagi operasi penyelamatan musim tengkujuh kali ini. 

 Tambah beliau, latihan simulasi sedang giat dilakukan bersama agensi-agensi penyelamatan lain bagi melicinkan misi musim tengkujuh kelak.

 “Sekiranya keadaan (banjir) kelak teruk, JBPM negeri akan membekukan cuti tahunan anggota bagi memberi fokus sepenuhnya kepada operasi penyelamatan mangsa,” katanya.

No comments:

Post a Comment