Translate

Tuesday, November 28, 2023

Pengerusi PPS ditahan SPRM, tipu tuntutan berkaitan bantuan banjir

 KUALA TERENGGANU – Seorang pengerusi jawatankuasa pusat pemindahan sementara (PPS) sebuah daerah di Terengganu ditahan berhubung kes penipuan dalam tuntutan permohonan bantuan mangsa banjir tahun lalu. 

 Sumber berkata, suspek yang berusia dalam lingkungan 60-an itu dikatakan memperakui borang tuntutan anaknya walaupun lelaki itu tidak layak untuk menerima Bantuan Wang Ihsan (BWI) berkenaan. 

“Siasatan awal mendapati warga emas itu memperakui bahawa borang dipercayai mengandungi butiran palsu bagi tahun bagi bantuan bencana banjir pada tahun 2022. 

“BWI berjumlah RM1,000 itu merupakan salah satu inisiatif kerajaan dalam membantu setiap ketua isi rumah yang terjejas selepas dilanda banjir ketika Monsun Timur Laut (MTL) tahun itu,” katanya ketika dihubungi di sini semalam. 

 Sumber itu menjelaskan, suspek ditahan selepas hadir memberi keterangan di Pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di Kemaman pada pukul 11 pagi kelmarin. 

 Warga emas itu bagaimanapun dibebaskan dengan jaminan SPRM setelah keterangannya selesai diambil.

 Sementara itu, Pengarah SPRM Terengganu, Hazrul Shazreen Abd. Yazid memberitahu, siasatan lanjut  masih diteruskan mengikut Seksyen 18 Akta SPRM 2009.


No comments:

Post a Comment