Translate

Monday, November 27, 2023

Projek akuakultur LKIM mampu stabilkan bekalan ikan tempatan

 

BESUT – Nelayan tempatan disaran untuk melibatkan diri dalam industri hiliran penternakan ikan dalam sangkar bagi meningkatkan lagi bekalan hasil laut. 

Pengerusi Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM), Muhammad Faiz Fadzil berkata, inisiatif tersebut bukan sahaja bertujuan membantu meningkatkan pendapatan nelayan, malah memastikan bekalan ikan dan hasil laut terus mencukupi terutama untuk memenuhi permintaan pada musim tengkujuh tidak lama lagi. 

 Beliau berkata, ia selaras dengan sasaran kerajaan bagi memastikan industri akuakultur tempatan menyumbang 60 peratus daripada bekalan ikan nasional menjelang tahun 2030.

 “Kita telah melakukan projek perintis dengan penglibatan nelayan termasuk di Kuala Besut di sini.

 “Projek perintis penternakan ikan merah dan jenahak dalam sangkar diusahakan Persatuan Nelayan Kawasan (PNK) Kuala Besut tersebut telah mula menampakkan hasil dengan pengeluaran kira-kira 700 kilogram pada fasa pertama baru-baru ini,” katanya ketika ditemui di sini semalam. 

Beliau sebelum itu merasmikan program Jualan MyAquaBest di Kompleks LKIM Kuala Besut.

 Muhammad Faiz berkata, selain PNK Kuala Besut, tujuh PNK lain turut terlibat dalam perusahaan akuakultur itu seperti Kijal; Satang Biru, Sarawak; Jasin, Melaka; Sedili, Johor dan Kerian di Perak.

  Mengulas lanjut, beliau berkata, projek perintis akuakultur LKIM turut memberi memberi tumpuan terhadap penternakan hidupan laut yang lain seperti kupang, udang putih dan harimau serta ikan tilipia merah dan keli.

No comments:

Post a Comment