Translate

Sunday, November 19, 2023

Mohd. Nor angkat sumpah Speaker DUN Terengganu

KUALA TERENGGANU – Bendahari Pas Terengganu, Datuk Mohd. Nor Hamzah dilantik sebagai Yang Dipertua Dewan Undangan Negeri (DUN) Terengganu baharu bagi penggal ke-15 semalam. 

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Payung itu sebelum ini merupakan bekas Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Insan, Dakwah dan Penerangan Terengganu bagi penggal lalu. 

ADUN Seberang Takir, Khazan Che Mat dari Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) pula dilantik sebagai Timbalan Speaker DUN Terengganu. 

Pencalonan Mohd. Nor, 51, dan Khazan, 54, telah dicadangkan Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Samsuri Mokhtar dan disokong oleh ADUN Paka, Datuk Satiful Bahri Mamat. 

 Mereka mengangkat sumpah jawatan tersebut di hadapan Setiausaha DUN Terengganu, Zulkefly Isa.

 Khazan merupakan Timbalan Speaker DUN Terengganu pertama yang dilantik sejak 15 penggal lalu.

 Pada majlis sama, seramai 32 wakil rakyat Terengganu turut mengangkat sumpah jawatan didahului Ahmad Samsuri yang juga ADUN Ru Redang diikuti yang lain. 

 Mesyuarat Pertama Persidangan Pertama DUN Terengganu yang akan bermula pada 1 Oktober ini bakal mencipta sejarah apabila buat pertama kalinya tanpa pembangkang. 

 Pada Pilihan Raya Negeri ke-15 (PRN15) pada 12 Ogos lalu, Perikatan Nasional (PN) terdiri daripada 27 wakil Pas dan lima Parti Bersatu Pribumi Malaysia (Bersatu) menyapu bersih semua 32 kerusi DUN dipertandingkan di Terengganu.

No comments:

Post a Comment