Translate

Wednesday, November 29, 2023

Ramai masih terjejas di daerah Kuala Nerus

Oleh MOHD. AZLI ADLAN 

KUALA TERENGGANU – Cuaca yang semakin baik di negeri ini sejak pagi semalam membolehkan bilangan mangsa banjir yang terjejas semakin berkurangan kepada 2,331 daripada 629 keluarga.

 Setakat pukul 5 petang semalam, mereka masih menghuni 21 pusat pemindahan sementara (PPS) di lima daerah di negeri ini. 

 Jurucakap Sekretariat Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri Terengganu berkata, Kuala Nerus kekal daerah paling terjejas dengan 1,012 mangsa daripada 281 keluarga di 10 PPS. 

 “Seramai 712 mangsa daripada 201 keluarga mash beriada di lima PPS di Kuala Terengganu.

 “Sebanyak empat PPS yang menempatkan 450 mangsa daripada 115 keluarga masih beroperasi di Marang,” katanya di sini semalam. 

 Ujarnya, Besut pula masih mempunyai 226 mangsa daripada 51 keluarga di sebuah PPS. 

 Tambahnya, seramai 23 mangsa daripada lima keluarga pula di Sekolah Kebangsaan (SK) Tok Kah, Dungun. 

 “Cuaca di kebanyakan kawasan di Terengganu hari ini (semalam) mendung dan trend kini mula menunjukkan penurunan,” katanya. 

Sementara itu, di Kelantan, Sekreteriat Pengurusan Banjir Negeri Kelantan dalam satu kenyataan berkata, jumlah mangsa mencatatkan penurunan kepada 108 orang susulan cuaca baik dan tiada hujan lebat. 

Menurutnya, setakat pukul 5 petang semalam, jumlah itu menunjukkan penurunan sebanyak 297 orang berbanding 405 orang pada pukul 12 tengah hari. 

Katanya, tiga daerah yang masih terjejas banjir ialah Pasir Puteh, Bachok dan Pasir Mas. 

“Sebuah PPS masing-masing dibuka di Pasir Puteh dan Bachok. Seramai 30 mangsa ditempatkan di Pasir Puteh, manakala 46 mangsa di Bachok. 

“Sebuah lagi PPS dibuka di Pasir Mas iaitu di Sekolah Kebangsaan Gua Tok Deh yang menempatkan 32 mangsa daripada tujuh buah keluarga,” katanya. 

Tambah kenyataan itu, lapan sungai utama di Kelantan mencatatkan bacaan normal kecuali Sungai Golok di Rantau Panjang berada pada paras bahaya.

No comments:

Post a Comment