Translate

Wednesday, November 29, 2023

Sampah hantui penduduk Pulau Redang

KUALA NERUS – Seramai kira-kira 2,000 penduduk Kampung Baru Pulau Redang dekat sini keresahan berhadapan dengan masalah timbunan sampah dan sisa pepejal yang mengganggu kualiti hidup mereka seharian. 

 Isu tersebut didakwa sudah berlarutan sejak dua tahun lalu, namun semakin kronik kira-kira dua bulan lalu.

 Seorang penduduk, Mahadi Mustafa, 53, mendakwa, sisa pepejal dan domestik dari rumah penduduk dan pemain industri pelancongan pulau peranginan berkenaan sepatutnya dibawa keluar bagi pelupusan di daratan setiap tiga kali seminggu.

 “Masalah timbul apabila bot digunakan kontraktor dilantik pihak berkuasa tempatan (PBT) bersaiz kecil hingga tidak mampu menampung semua sisa domestik dan pepejal dari pulau ini. 

 “Sampah-sampah yang ditinggal itu makin lama makin menimbun dan tidak pernah dibersihkan sepenuhnya sehingga menyebabkan pencemaran bau dan penglihatan kerana terletak berhampiran dengan jeti,” katanya ketika ditemui Kosmo! di Kampung Baru Pulau Redang di sini semalam. 

Seorang lagi penduduk, Ibrahim Muda, 63, pula berkata, tapak timbunan sampah terbabit juga terletak terlalu hampir dengan bangsal nelayan perkampungan tersebut. 

 Nelayan itu mendakwa timbunan sampah yang tidak dikutip sepenuhnya menyebabkan dia dan rakan-rakannya tidak selesa untuk menaikkan ikan dan membaiki peralatan menangkap ikan seperti jala di kawasan bangsal tersebut. 

 “Kami tidak tahan bau busuk yang kadang-kala merebak dibawa angin hingga ke penempatan kampung dan resort penginapan berhampiran. 

 “Timbunan sampah terbabit turut menimbulkan ancaman haiwan dan serangga perosak seperti tikus, lipas, nyamuk dan ulat yang dikhuatiri boleh menjejaskan kesihatan penduduk,” katanya.

No comments:

Post a Comment