Translate

Thursday, November 30, 2023

Kes lewat mohon MyKad meningkat

Oleh MOHD AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Sikap acuh tak acuh segelintir ibu bapa menyebabkan ramai golongan remaja di negara ini tercicir memiliki kad pengenalan atau MyKad selepas usia 12 tahun. 

Mengikut statistik Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), seramai 45,588 remaja di negara ini yang berusia 13 hingga 17 tahun tidak mempunyai MyKad, setakat tahun 2019.

 Sebahagian besarnya berpunca daripada kegagalan ibu bapa atau penjaga mendaftarkan permohonan Mykad mengikut masa yang ditetapkan. 

Ini terbukti apabila 2,900 kes lewat pendaftaran MyKad dite­rima JPN pada 2021.

Pengarah JPN Terengganu, Mohamad Nasir Kareem berkata, negeri ini juga tidak terkecuali apabila bilangan mereka yang lewat memohon MyKad meningkat sejak kebelakangan ini.

 “Semakan mendapati ada ibu bapa yang tersedar anak mereka masih belum memiliki MyKad pada usia 16 tahun. 

“Kita juga pernah menerima kes yang mana lelaki warga emas orang kelainan upaya (OKU) lembam memperoleh MyKad pada usia 71 tahun,” katanya kepada Kosmo! di sini baru-baru i

 Berdasarkan Peraturan 3, Peraturan-peraturan Pendaftaran Negara 1990 (Pindaan 2007) kanak-kanak warga Malaysia perlu memohon MyKad dalam tempoh 30 hari selepas tarikh genap usia 12 tahun.

 Mengulas lanjut, beliau berkata, siasatan pihaknya mendapati sebahagian besar kelewatan itu disebabkan ibu bapa yang alpa sehingga terlupa membuat permohonan di JPN. 

“Kebanyakan kes bukan faktor jarak atau status ekonomi dan sosial keluarga memandangkan sebahagian besar permohonan yang lewat itu melibatkan mereka yang tinggal di bandar kurang 10 kilometer dari pejabat JPN terdekat. 

“Ibu bapa sendiri kurang ambil berat, sebahagian mereka boleh menganjurkan majlis hari lahir secara meriah, tetapi terlupa membawa anak mereka ke pejabat JPN berhampiran untuk membuat MyKad pada hari sama,” ujar beliau. 

Mohamad Nasir tidak menolak kemungkinan hukuman ringan atas kelewatan mendaftar permohonan MyKad buat kali pertama membuatkan ramai pihak yang memandang enteng perkara tersebut. 

Jelasnya, mereka yang lewat memohon MyKad hanya dikenakan bayaran proses sebanyak RM10 selepas 30 hari dari tarikh genap usia 12 tahun. 

“Saya mohon ibu bapa atau penjaga supaya lebih cakna. Ketiadaan MyKad tidak boleh dipandang remeh kerana banyak perkara seperti pendidikan dan penjagaan kesihatan akan ‘hilang’ tanpa dokumen penting itu.

 “Masyarakat sekeliling juga diseru main peranan mengingatkan antara satu sama lain ketika sambutan hari lahir ahli keluarga, rakan atau jiran,” katanya. 

 Tambahnya, JPN juga memainkan peranan meningkatkan kesedaran masyarakat menerusi program Menyemai Kasih Rakyat (Mekar). 

Beliau mengakui ada segelintir kes disebabkan faktor ekonomi dan jarak bagi kanak-kanak yang menetap di kawasan pulau seperti Pulau Redang dan Pulau Redang. 

“Kami akan lebih kerap mengambil inisiatif turun padang di perkampungan membantu mereka memperoleh dokumen pengenalan diri. 

“Ada juga kes-kes terpencil kanak-kanak genap usia 12 tahun pada hujung tahun dan awal tahun tidak dapat keluar pulau untuk memohon MyKad kerana laut bergelora,” katanya.

No comments:

Post a Comment