Translate

Monday, November 27, 2023

Dungun kembali dilanda bah, mangsa di Kelantan turun

KEMAMAN – Ketika empat daerah lain di Terenggganu terjejas akibat banjir sejak Isnin lalu hampir pulih, Dungun pula kembali dilanda bencana itu semalam. 

 Selain itu, daerah Kemaman turut dilanda bencana sama menyebabkan 13 mangsa daripada empat buah keluarga di Kampung Labohan, Kerteh di sini terjejas. 

 Jurucakap Sekretariat Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri (JPBN) Terengganu berkata, seramai 544 mangsa daripada 135 buah keluarga berada di 10 pusat pemindahan sementara (PPS) di enam daerah di Terengganu ketika ini. 

 Menurut beliau, kesemua mangsa banjir di Kemaman pula ditempatkan di PPS Dewan Orang Ramai Kampung Labohan. 

 “Seramai 61 mangsa daripada 12 buah keluarga sudah mula berpindah ke dua PPS di Dungun. 

 “Ia termasuk 30 mangsa daripada enam buah keluarga dari Kampung Tok Kah yang sebelum ini telah dibenarkan pulang ke rumah masing-masing sejak beberapa hari lalu,” katanya di sini semalam.

 Sementara itu, di Kelantan, jumlah mangsa banjir yang masih berlindung di PPS di negeri tersebut menurun kepada 49 orang setakat pukul 4 petang semalam. 

Bilangan tersebut menunjukkan penurunan daripada 63 orang mangsa pada pukul 8 pagi meskipun hujan berterusan melanda kebanyakan kawasan. 

 Sekreteriat Pengurusan Banjir Negeri Kelantan dalam satu kenyataan semalam memberitahu, daerah Pasir Mas masih terjejas akibat banjir setakat semalam.

No comments:

Post a Comment