Translate

Friday, November 24, 2023

Pantai Timur mula dilanda banjir

Oleh MOHD. AZLI ADLAN, KAMALIZA KAMARUDDIN dan TOREK SULONG 

KUALA TERENGGANU – Situasi banjir di negeri-negeri di Pantai Timur semakin buruk apabila lebih 2,000 mangsa terpaksa dipindahkan ke pusat pemindahan sementara (PPS) selepas rumah dinaiki air.

 Terengganu menjadi negeri paling terjejas apabila lima buah daerah dilanda banjir ekoran hujan lebat berterusan sejak Sabtu lalu. Daerah Marang dan Besut menjadi daerah terbaharu yang dinaiki air selain Kuala Nerus, Kuala Terengganu dan Setiu. 

Lebih memburukkan keadaan apabila banjir kini merebak ke Kelantan yang menyaksikan tiga PPS dibuka iaitu masing-masing dua di Pasir Puteh dan satu di Bachok.

Di Terengganu, Jurucakap Sekretariat Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri (JPBN) Terengganu berkata, setakat pukul 4 petang, seramai 2,751 mangsa daripada 735 keluarga terpaksa berpindah ke PPS. 

 Beliau berkata, setakat ini, sebanyak 18 PPS telah beroperasi di lima daerah terjejas.

 “Kuala Nerus paling terjejas dengan 1,105 mangsa daripada 297 keluarga berada di tujuh PPS.

 “Seramai 771 mangsa daripada 228 keluarga pula berada di empat PPS di Kuala Terengganu,” katanya di sini semalam. 

Tambahnya, seramai 596 mangsa daripada 152 keluarga pula berada di dua PPS di Marang. 

“Dua PPS telah beroperasi di Setiu dengan 26 mangsa daripada enam keluarga sedang mendapatkan perlindungan.

 “Seramai 253 daripada 54 keluarga pula berada di PPS Sekolah Kebangsaan Kuala Besut,” katanya. 

 Di Kelantan, seorang ibu tunggal dan dua anaknya menjadi mangsa banjir pertama di negeri ini yang dipindahkan ke PPS iaitu di SK Dalam Rhu, Pasir Puteh selepas rumah mereka di Kampung Pachakan di sini ditenggelami air sejak semalam. 

Kerja-kerja menyelamatkan tiga beranak itu dilakukan sepasukan anggota Bomba dan Penyelamat (BBP) Tok Bali, pukul 6.31 pagi semalam. 

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Daerah Pasir Puteh, Penolong Penguasa Bomba Azhar Elmi Mustofar berkata, lokasi rumah mangsa yang terletak di kawasan rendah sekali gus mudah ditenggelami akibat hujan lebat selain tempias fenomena air pasang besar. 

“Operasi menyelamat mangsa banjir diketuai komander Operasi Pegawai Bomba Kanan II (KUP) Mohd. Zamri Yajid bersama enam anggota dari BBP Tok Bali,” katanya. 

Setakat pukul 3 petang semalam, sebanyak tiga PPS dibuka di Pasir Puteh iaitu di SK Dalam Rhu (42 mangsa), SK Wakaf Raja (30 penduduk) dan di SK Jelawat (7 mangsa). Terdahulu, Jabatan Meteorologi (MetMalaysia) turut mengeluarkan Amaran Hujan Berterusan (Buruk) di beberapa kawasan di Kelantan dan Terengganu sehingga Jumaat ini. 

MetMalaysia dalam kenyataan memaklumkan, Amaran Hujan Berterusan (Buruk) di Kelantan melibatkan kawasan iaitu Tumpat, Pasir Mas, Kota Bharu, Tanah Merah, Bachok, Machang dan Pasir Puteh. 

 Selain itu, MetMalaysia turut mengeluarkan Amaran Hujan Berterusan (Waspada) di beberapa kawasan di negeri-negeri utara sehingga Khamis ini. 

 “Amaran Hujan Berterusan (Waspada) ini melibatkan Perlis, Kedah (Kubang Pasu, Kota Setar, Pokok Sena, Padang Terap, Yan, Pendang, Kuala Muda, Sik, Baling, Kulim dan Bandar Baharu) serta Pulau Pinang. “Seterusnya, Perak (Kerian, Larut, Matang Dan Selama, Hulu Perak, Kuala Kangsar dan Manjung),” menurut kenyataan itu semalam. 

Dalam pada itu, keadaan banjir di Perak semakin pulih apabila hanya 39 mangsa banjir kini ditempatkan di PPS iaitu melibatkan SK Alor Pongsu di Kerian.

No comments:

Post a Comment