Translate

Monday, September 14, 2020

Beruang matahari ganggu penduduk berjaya ditangkap

 

MARANG - Kebimbangan penduduk Kampung Jenang di sini tentang gangguan dua ekor beruang matahari sejak empat bulan lalu sedikit reda apabila salah seekor daripadanya berjaya ditangkap semalam.

Beruang jantan seberat kira-kira 70 kilogram berkenaan memasuki perangkap yang di pasang Jabatan Perlindungan Haiwan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) Terengganu pada pukul 2 pagi.

Pengarah Perhilitan Terengganu, Dr. Abdul Malek Mohd. Yusof berkata, beruang jantan berusia tujuh tahun tersebut didakwa berkeliaran bersama pasangannya di sekitar Kampung Jenang sejak empat bulan lalu.

"Beruang matahari itu didakwa telah merosakkan tanaman kelapa penduduk melibatkan kerugian lebih RM2,000 dan ia semakin menjadi-jadi sejak dua minggu lalu. 

"Haiwan tersebut gemar memakan umbut kelapa sebelum dipercayai memasuki semula hutan berhampiran," katanya kepada Kosmo! di sini semalam.

Abdul Yusof berkata, beruang jantan yang berjaya ditangkap tersebut akan dilepaskan ke Taman Negara Terengganu pada masa terdekat.

Menurutnya pada masa sama, pihaknya juga masih menyiasat dakwaan penduduk tentang kewujudan seekor lagi beruang matahari yang masih belum dapat ditangkap.

"Buat masa ini, perangkap masih dipasang di lokasi strategik di Kampung Jenang bagi menangkap beruang matahari betina yang didakwa penduduk berkenaan," katanya.


No comments:

Post a Comment