Translate

Tuesday, September 29, 2020

Aduan penipuan transaksi dalam talian meningkat di Terengganu sejak PKP

 

Oleh MOHD AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Aduan melibatkan penipuan transaksi dalam talian di Terengganu meningkat lebih 80 peratus sejak pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) pada 18 Mac lalu.

Pengarah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) Terengganu, Saharuddin Mohd. Kia berkata,
pihaknya menerima 185 aduan berhubung penipuan transaksi dalam talian sepanjang tempoh PKP berkenaan.

“Ia 80.09 peratus daripada keseluruhan 231 aduan berhubung kes sama yang diterima KPDNHEP Terengganu sejak 1 Januari lalu.

“Antara aduan tertinggi yang diterima ialah pengguna tidak menerima barangan atau perkhidmatan ditawarkan penjual dalam talian berkenaaan,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Mohd. Saharudin berkata, pihaknya turut menerima aduan pengguna merungut produk atau perkhidmatan diterima secara dalam talian tidak sama seperti yang diiklankan.

Sehubungan itu, beliau menasihat pengguna agar lebih berhati-hati dengan hanya berurusan di platform e-dagang yang dipercayai.

“Sebolehnya kita hanya berurusan dengan peniaga dalam talian yang berdaftar dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia dan memiliki logo Biztrust. – K! ONLINE

No comments:

Post a Comment