Translate

Saturday, May 13, 2017

UMNO tidak damba tahaluf siyasi dengan Pas, cuma kerjasama isu kepentingan Islam, Melayu

MARANG - UMNO tidak pernah mendambakan kerjasama politik atau tahaluf siyasi dengan Pas tetapi mahu bersama tolong-menolong dalam memberi pemahaman dan pencerahan melibatkan isu kepentingan Islam dan Melayu.
Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata, UMNO berpegang kepada asas untuk tidak menolak mana-mana parti politik dan organisasi yang turut memperjuangkan prinsip berkenaan hanya kerana perbezaan idealogi.
"Islam dan demokrasi mengizinkan perbezaan pendapat. Biarpun kita berbeza parti politik tetapi dalam soal agama, kita tidak harus mufaraqah (memisahkan diri).
"Inilah rasionalisasi yang harus mengiktiraf keberadaan Pas dalam senario politik baharu. Kita menghormati pendirian dan iltizam Pas dan tidak mahu masuk campur soal dalaman mereka," katanya.
Beliau berkata demikian ketika merasmikan program Himpunan Mesra Rakyat dan pelancaran Jentera Jalinan Kasih (JR) Plus Parlimen Marang di Kampung Gelugor Kedai dekat sini hari ini.
Turut hadir Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Razif Abd. Rahman dan Ketua UMNO Bahagian Marang, A. Latiff Awang. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment