Translate

Monday, May 22, 2017

Dakwaan pokok Ceiba Chodatii, mercu tanda Bandar Baharu Kuala Nerus telah mati disangkal

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU - Kerajaan negeri Terengganu menafikan dakwaan segelintir pihak kononnya pokok benang sutera atau nama saintifiknya, ceiba chodatii dianggarkan berharga RM180,000 yang menjadi mercu tanda unik di Bandar Baharu Kuala Nerus sejak lima bulan lalu telah mati.
Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Razif Abd. Rahman berkata, pokok gergasi berasal dari Brazil itu sebenarnya hanya mengalami keguguran daun berikutan musim panas terik yang melanda negeri Pantai Timur sejak kebelakangan ini.
"Saya amat terkejut kerana ingatkan isu (penanaman pokok ceiba chidatii) ini sudah selesai. Dulu dakwa kerajaan negeri (Terengganu) bazirkan duit membeli pokok tersebut kini tuduh (pokok) sudah mati pula.
"Apa motif cuba menimbulkan isu ini semula sedangkan pokok tersebut tidak ada kena-mengena dengan kerajaan negeri, ia ditanam kontraktor utama (Bandar Baru Kuala Nerus)," katanya kepada pemberita di sini hari ini.
Beliau berkata demikian sebagai mengulas dakwaan kononnya pokok benang sutera terbabit yang ditanam pada 22 Disember lalu telah mati baru-baru ini berikutan keadaan kesemua daunnya yang gugur baru-baru ini. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment