Translate

Monday, May 29, 2017

Lepasan sekolah Terengganu akan dibantu sambung pelajaran

KUALA TERENGGANU - Kerajaan negeri Terengganu berhasrat memastikan semua lepasan sekolah di negeri tersebut dapat menyambung pengajian ke institusi pengajian tinggi (IPT) dan pusat kemahiran.
Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Razif Abd. Rahman berkata, setiap tahun dianggarkan 20,000 lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) negeri tersebut ditawarkan melanjutkan pelajaran ke IPT manakala 4,000 hingga 5,000 pula keciciran.
"Saya minta Yayasan Terengganu untuk bantu anak-anak yang tercicir daripada melanjutkan pelajaran ini dapat disalurkan sekurang-kurangnya ke pusat pengajian milik kerajaan negeri seperti Kolej Universiti Tati dan Tesdec (Pusat Pembangunan Kemahiran Negeri Terengganu).
"Mereka tidak perlu mohon tetapi akan ditawarkan secara automatik ke pusat pengajian tersebut sekiranya melepasi kelayakan minimum," katanya selepas menyampaikan bantuan persediaan ke matrikulasi dan diploma peringkat Parlimen Kuala Nerus di sini hari ini. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment