Translate

Saturday, May 27, 2017

Terengganu tidak hasrat laksana hudud pada masa terdekat

KUALA TERENGGANU - Kerajaan negeri Terengganu tidak berhasrat untuk melaksanakan hukum hudud pada masa terdekat sebaliknya mahu memperkasa terlebih dahulu undang-undang takzir yang telah ditambah baik baru-baru ini.
Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Razif Abd. Rahman berkata, sebarang keputusan untuk melaksanakan hudud tidak boleh dilakukan secara mendadak sebaliknya harus berdasarkan keperluan selain mendapat perkenan Sultan Terengganu, Sultan Mizan Zainal Abidin.
Beliau berkata, sebarang keputusan berkait dengan hudud perlu mengikut peruntukan undang-undang Parlimen sedia ada termasuk perkembangan Rang Undang-undang Akta Mahkamah Syariah (bidang kuasa jenayah) atau RUU 355 yang masih dibentangkan di Dewan Rakyat.
"Saya melihat kenyataan Pengerusi Jawatankuasa Komunikasi, Multimedia dan Tugas-Tugas Khas negeri, Ghazali Taib baru-baru ini adalah pendapat peribadi beliau dan agak umum berasaskan peruntukan (Enakmen Jenayah Syariah (Hudud & Qisas) Terengganu 2002) yang pernah diluluskan sebelum ini.
"Apa pun, kerajaan negeri kini memberi tumpuan kepada pelaksanaan pindaan undang-undang takzir (Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) Terengganu) yang telah diluluskan Sidang Dewan Undangan Negeri Terengganu baru-baru ini," katanya ketika ditemui selepas mengagihkan bubur lambuk secara percuma kepada penduduk di Masjid Abidin di sini hari ini.
Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Ghazali yang mengatakan kerajaan negeri Terengganu sentiasa memperjuangkan undang-undang hudud dan mahu menjadikan Acheh sebagai model pelaksanaan hukum hudud di Terengganu sewaktu melakukan lawatan kerja ke Pejabat Gabenor Acheh, Indonesia semalam. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment