Translate

Tuesday, May 30, 2017

Restoran berkonsep kedai kopi Cina

KEHARMONIAN masyarakat majmuk antara Melayu dan Cina di daerah Kemaman, Terengganu memberi ilham kepada pembukaan Dinnie Kopitiam di bandar Chukai kira-kira dua tahun lalu.

Pemiliknya, Roselaini Ismail, 45, berkata, restoran yang berkonsepkan kedai kopi Cina moden itu menggabungkan menu makanan masyarakat Tionghua dan Pantai Timur.

Beliau yang lebih mesra dipanggil Dinnie berkata, penduduk Kemaman gemar meluangkan masa bersama-sama terutamanya menikmati sarapan di kopitiam.

“Pada masa sama, tekak mereka juga tidak boleh lari daripada selera masakan Pantai Timur yang banyak dipengaruhi menu dari Selatan Thailand.
“Oleh itu, saya mengambil peluang ini untuk menggabungkan kedua-dua menu kegemaran itu di bawah satu premis bagi memenuhi kehendak masyarakat setempat,” katanya kepada Kosmo! baru-baru ini.

Dinnie berkata, restoran itu menyediakan pelbagai menu yang biasa terdapat di kedai kopi Cina.

Antaranya, minuman berasaskan kopi dan teh seperti kopi cham dan kopi putih, roti kahwin, roti bawang putih, mi hailam, nasi goreng Cina, nasi ayam, telur separuh masak, bihun Singapura serta char kuetiau kerang.
“Dinnie Kopitiam juga menyediakan menu istimewa, hamlet yang mendapat permintaan ramai dalam kalangan pelanggan.

“Hamlet ialah roti yang berinti adunan jagung, telur, seri kaya dan marjerin yang saya cipta sendiri sewaktu mula-mula berniaga di kampung halaman, Wakaf Bharu, Tumpat, Kelantan pada lewat 1990-an,” ujar beliau.

Dinnie yang mempunyai dua restoran lain di Kemaman dan Kuala Terengganu berkata, hamlet yang kelihatan seperti roti John itu enak dimakan bersama air teh atau kopi panas.

Menurutnya, restoran itu juga terkenal dengan menu mi celup hasil air tangan tukang masak yang dibawa khas dari Selatan Thailand.

“Mi celup Dinnie Kopitiam diperbuat daripada bahan segar termasuk perut lembu. Kami memang menjaga kualiti agar rasanya tidak berubah dan menepati selera tempatan,” katanya.

Pencuci mulut
Dinnie memberitahu, selain masakan panas ala Thai, antara menu istimewa lain yang dinikmati pelanggan ialah maggi telur sotong, maggi sotong gergasi dan shell out dengan harga berpatutan.

Ujar beliau, pencuci mulut kegemaran seperti pulut durian, pulut mangga aiskrim yang dihidangkan dalam buah kelapa dan tembikai serta kuih tradisional Kelantan dan Terengganu turut disajikan kepada pelanggan pada setiap hari.
“Bagi memenuhi permintaan pelanggan sama ada penduduk tempatan atau pelancong, Dinnie Kopitiam dibuka selama 19 jam pada setiap hari kecuali Hari Raya Aidilfitri dan Aidiladha.

“Memang tidak banyak kedai makan dan restoran di Kemaman yang dibuka melebihi pukul 10 malam. Bagi memastikan operasi berjalan lancar, seramai 15 pekerja masing-masing untuk syif pagi dan malam ditugaskan bagi melayan pelanggan,” katanya.

No comments:

Post a Comment