Translate

Monday, May 29, 2017

Penyeludup lari tinggalkan lori

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Seorang penyeludup rokok bertindak melarikan diri dan meninggalkan lori yang dipandunya selepas dikejar sejauh lima kilo­meter oleh pihak berkuasa kerana membawa 1.2 juta batang rokok seludup bernilai RM864,960 di Kampung Petaling, Kuala Nerus kelmarin.

Kejadian pada pukul 10 pagi tersebut berlaku selepas sepasukan anggota Kastam Diraja Malaysia (KDRM) Terengganu berjaya mengesan kedudukan suspek yang sebelum itu bersembunyi di sempadan Kelantan-Terengganu selama tiga hari kerana bimbang dicekup.

Pengarah Kastam Terengganu, Aidid Tajuddin berkata, pemeriksaan menemui 6,000 karton rokok jenama League yang diisi di dalam 120 buah kotak.

Katanya, intipan dilakukan selepas pihak­nya menerima maklumat mengenai kegiatan suspek yang mahu menyeludup rokok melalui Thailand pada Jumaat lalu.

“Suspek kemudian te­lah bersembunyi di sempadan Kelantan-Terengganu selama tiga hari selepas menyedari di­buru sebelum dia dikesan berada di da­erah Kuala Nerus pagi semalam (kelmarin).

“Anggota Kastam telah mengejar lori suspek sejauh lima kilo­meter sebelum suspek me­ninggalkan kenderaan itu di tengah jalan. Suspek masih belum dapat diberkas,” katanya pada sidang akhbar di sini semalam.

Tambahnya, suspek didapati telah menukar modus operandinya de­ngan bergerak pada waktu siang melalui Lebuhraya Pantai Timur 2.

Menurut Aidid, berdasarkan rekod, penyeludup biasanya melalui Jalan Kuala Terengganu-Kuantan pada waktu malam menggunakan van atau lori.

“Jumlah cukai kesemua rokok itu ialah RM768,960 dan ia tidak memenuhi spesifikasi rokok yang dibenarkan untuk dipasarkan,” katanya.

No comments:

Post a Comment