Translate

Monday, May 8, 2017

Pelajar Fakulti PPIMG UMT bakal terima nilai tambah persijilan SAS


Oleh MOHD. AZLI ADLAN


KUALA NERUS - Universiti Malaysia Terengganu (UMT) menjalin kerjasama dengan SAS Institute Sdn. Bhd. (SAS Institute) bagi membolehkan pelajar Pengajian Informatik & Matematik Gunaan (PPIMG) universiti itu memperoleh Sijil Perisian Sebagai Perkhidmatan (SAS) sebelum tamat pengajian.
Naib Canselor UMT, Prof. Datuk Nor Aieni Mokhtar berkata, persijilan SAS tersebut memberi nilai tambah kepada pelajar fakulti tersebut sekali gus membantu meningkatkan tahap kebolehpasaran mereka.
"Sijil berkenaan memperakui pengetahuan teori dan praktikal yang mengesahkan kebolehan graduan terlibat dalam mengendalikan data atau masalah permodelan.
"Pengetahuan dan kemahiran terutama dalam menganalisis dan menginterpretasi data berdasarkan bantuan pakej perisian SAS ini dapat diperlukan oleh pelbagai industri seperti kewangan, perbankan, insurans, minyak, gas dan automatif," katanya di sini hari ini.
Terdahulu beliau menandatangani memorandum perjanjian (MoA) dengan SAS Institute yang diwakili Pengarah Eksekutif Jualan dan Operasinya, Sheikh Manzoor Ghani.
SAS Institute merupakan syarikat berpengkalan di Amerika Syarikat yang menyediakan perkhidmatan latihan perisian SAS meliputi statistik analitik dan visual serta pengurusan data dan risiko. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment