Translate

Saturday, May 27, 2017

APMM tahan nelayan Vietnam ceroboh guna bot klon

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KEMAMAN - Taktik sekumpulan nelayan Vietnam yang menceroboh perairan negara ini dengan menggunakan bot klon berjaya dipatahkan Maritim Malaysia (APMM) di perairan Kuala Kemaman dekat sini kelmarin.
Bot yang dinaiki enam nelayan asing tersebut berjaya ditahan pada kedudukan kira-kira 67 batu nautika dari perairan Kuala Kemaman.
Timbalan Pengarah Wilayah Maritim Timur ( Operasi), V. Pannir Selvan berkata, kapal peronda APMM, KM Pekan telah terserempak dengan bot berkenaan yang berada dalam keadaan mencurigakan sewaktu mengadakan operasi di Zon Ekonomi Ekskusif di perairan terbabit.
"Sewaktu serbuan diadakan, kesemua suspek dalam persediaan untuk melabuhkan pukat hanyut bagi menangkap ikan. Semakan dengan Jabatan Perikanan mendapati nombor pendaftaran JHF 2918 yang digunakan pada bot berkenaan adalah palsu.
"Kita percaya ia merupakan bot klon dan modus operandi mereka menggunakan nombor pendaftaran bot palsu telah gagal mengaburi mata pasukan penguat kuasa APMM," katanya kepada pemberita di sini hari ini. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment