Translate

Wednesday, May 31, 2017

Tiga lelaki termasuk dua kakitangan JHEAT terima rasuah keluar sijil nikah palsu dipenjara sehari, denda RM10,000

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU - Perbuatan tiga lelaki termasuk dua kakitangan Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT) menerima rasuah untuk mengeluarkan surat dan kad perakuan nikah palsu setahun lalu berbalas apabila mereka dijatuhi hukuman penjara sehari dan denda RM10,000 oleh Mahkamah Sesyen di sini hari ini.
Hakim Mohamad Haldar Abdul Aziz memutuskan hukuman demikian selepas Mohd. Yazuan Yatim, 32, Mohd. Raduwan Abu Bakar, 44, dan Eirman Yusdie Ahmad Hanafiah, 35, mengubah pengakuan kepada bersalah pada sebutan semula kes.
Beliau turut mengarahkan Eirman Yusdie yang menghadapi satu lagi pertuduhan iaitu memalsukan rekod perkahwinan dikenakan tambahan denda RM10,000.
Mohd. Yazuan dan Mohd. Raduan masing-masing menghadapi satu pertuduhan manakala Eirman Yusdie pula berhadapan dengan dua pertuduhan berhubung pengeluaran surat perakuan dan kad nikah palsu untuk pasangan Muhammad Hasleezam Sabarudin dan Nurzahidah Yacop dan Mei dan 19 Jun 2016.
Kesemua pertuduhan bagi tertuduh pertama, kedua dan ketiga tersebut didakwa mengikut Seksyen 16(a)(A) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan denda tidak kurang daripada lima kali ganda nilai suapan atau RM10,000, mana lebih tinggi jika sabit kesalahan. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment