Translate

Wednesday, May 31, 2017

Terengganu terus mengorak langkah

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

SKUAD Terengganu terus mengorak langkah dalam misi memburu kejua­raan Liga Premier musim ini.

Pada aksi terakhir Rabu lalu sebelum saingan liga berehat selama sebulan, skuad Penyu kini berada di landasan yang tepat selepas meraih kemenangan 2-1 ke atas UiTM FC di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, Kuala Terengganu.

Mereka terus menghimpit pendahulu liga, Negeri Sembilan dengan perbezaan dua mata.

Penolong Jurulatih Terengganu, Nafuzi Zain berkata, tiga mata berharga yang diperoleh dalam perlawanan menentang UiTM itu telah kembali meletakkan skuad Penyu ke tangga kedua liga dengan 27 mata dan hanya ketinggalan dua mata di belakang pendahulu, Negeri Sembilan.

“Kemenangan ini sangat penting kerana persaingan untuk menentukan slot ke Liga Super tahun depan masih terbuka memandangkan kutipan mata yang diperoleh empat pasukan teratas Liga Premier setakat ini sangat rapat.

“Kita bernasib baik kerana Negeri Sembilan mencatat keputusan seri, manakala PKNP FC yang sebelum ini berada di posisi kedua pula tewas,” kata Nafuzi baru-baru ini.

Nafuzi berkata, biarpun ketiadaan penyerang utama berikutan penggantungan Issey Nakajima serta kecede­raan yang dialami Federico Falcone, para pemain Terengganu dapat menye­rap kekurangan itu dengan melaksanakan taktikal yang telah direncanakan ketua jurulatih, Irfan Bakti Abu Salim.

“Para pemain telah menampilkan aksi terbaik pada perlawanan menentang UiTM dan cara mereka mengawal permainan juga lebih berdisiplin,” katanya lagi.

Sementara itu, perancang import, Lutfulla Turaev seakan memberi isyarat bahawa dia bakal menjadi pemain import kedua Terengganu yang bakal digugurkan selain Falcone pada jendela perpindahan yang telah dibuka sejak 15 Mei lalu.

Sebaik dikeluarkan pada perlawanan Rabu lalu, pemain kelahiran Uzbekistan itu bukan sahaja menepuk tangan tanda memberi penghormatan kepada penyokong tegar skuad Penyu, malah dipeluk oleh setiap pengurusan dan pemain termasuk Nafuzi yang berada di bangku simpanan.

Mengulas perkara itu, Nafuzi yang mengemudi pasukan pada aksi tersebut memilih jawapan selamat dengan memberitahu perkara itu hanya ditentukan Irfan yang kini sedang berehat akibat demam.

“Perancangan pasukan dibuat sepenuhnya oleh beliau (Irfan), saya hanya mengetahui senarai pemain baharu pada sesi latihan yang bakal bersambung pada 5 Jun nanti,” katanya.

No comments:

Post a Comment