Translate

Sunday, May 21, 2017

1,500 PKS bakal sertai DFTZ

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menyasarkan seramai  1,500 perusahaan kecil dan sederhana (PKS) tempatan disenaraikan dalam Zon Perdagangan Bebas Digital (DFTZ) menjelang akhir tahun ini.

Menterinya, Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, Malaysia Digital Economy Corporation Sdn. Bhd. (MDEC) dan SME Corp. Malaysia (SME Corp.) telah mengenal pasti sebahagian daripada PKS yang berpotensi untuk menyertai zon yang bakal menggunakan platform e-dagang Alibaba iCloud milik jutawan Internet dari China, Jack Ma.

“DFTZ akan mula beroperasi pada 1 Oktober depan.

“Pemilihan usahawan akan dilakukan secara inklusif melibatkan pelbagai jenis produk dan kawasan di seluruh Malaysia,” katanya.
Beliau berkata demikian selepas melancarkan Minggu PKS peringkat kebangsaan di sini semalam.

Turut hadir Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Razif Abdul Rahman.

Mustapa menjelaskan, terdapat tiga kriteria asas telah ditetapkan bagi pemilihan tersebut iaitu usahawan terbabit perlu menetapi definisi PKS, mempunyai kemampuan untuk mengeksport dan memiliki sijil yang diperlukan bagi perdagangan digital rentas sempadan tersebut.

Tambah beliau, pelaburan Alibaba Group menerusi DFTZ merupakan pemangkin yang cukup signifikan kepada kemajuan PKS tempatan untuk membantu produk-produk keluaran industri terbabit menembusi pasaran global.

“Negara China sendiri merupakan pasaran yang cukup besar. Buat masa ini, antara produk PKS tempatan yang mendapat sambutan hangat di pasaran China adalah produk minuman siap sedia dan makanan berasaskan durian," katanya.

No comments:

Post a Comment