Translate

Monday, May 22, 2017

Tokoh Guru Terengganu derma wang untuk iftar di Masjidilharam

KUALA NERUS – Bekas Guru Cemerlang Sains Gred Khas C, Hamzah Othman, 61, dinobatkan sebagai Tokoh Guru Terengganu 2017 semalam.

Bapa kepada enam anak itu menerima hadiah wang tunai RM6,000, plak, medal, tafsir al-Quran, sijil dan sepersalinan baju Melayu pada majlis sambutan Hari Guru Peringkat Negeri Terengganu kali ke-46 di Stadium Tertutup Gong Badak di sini.

Hamzah turut mendapat hadiah peribadi Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Razif Abd. Rahman yang menaja beliau dan isteri mengerjakan umrah.

Hamzah berkata, beliau berniat untuk mendermakan wang tunai RM6,000 itu untuk majlis iftar jemaah umrah di Mekah pada bulan Ramadan ini.

“Saya akan menunaikan umrah selama sebulan dan akan berangkat ke Tanah Suci pada 26 Mei ini.

“Saya berniat mendermakan wang tunai kemenangan sebagai iftar kepada jemaah yang mengerjakan ibadah umrah di Masjidilharam nanti,” katanya.

Sementara itu, Pengarah Pendidikan Terengganu, Shafruddin Ali Hussin berkata, pemilihan Hamzah yang telah bersara awal pada tahun 2010 sebagai menghargai sumbangan dan kegigihannya dalam memperkasakan mata pelajaran Sains.

“Beliau telah mencipta Kaedah Pecutan Kognitif Sains yang merupakan pendekatan inovatif pemahaman subjek berkenaan yang masih dimanfaatkan oleh pelajar Sijil Pelajaran Malaysia dan Pentaksiran Tingkatan Tiga sehingga kini.

“Sebelum ini, beliau juga pernah meraih anugerah Inovatif Kementerian Pendidikan pada tahun 2001 selain dinobat sebagai Guru Inovatif Terengganu sebanyak tujuh kali pada tahun 1993, 1994, 1995, 1997, 1999 dan 2001,” katanya.

No comments:

Post a Comment