Translate

Thursday, May 18, 2017

1,500 perusahaan kecil dan sederhana tempatan tersenarai dalam Zon Perdagangan Bebas Digital menjelang akhir tahun ini

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU - Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menyasar kouta 1,500 perusahaan kecil dan sederhana (PKS) tempatan yang ditetapkan bagi menyertai Zon Perdagangan Bebas Digital (DFTZ) yang bakal dilancarkan dalam tempoh lima bulan lagi dapat dipenuhi sepenuhnya menjelang akhir tahun ini.
Menterinya, Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, Malaysia Digital Economy Corporation Sdn. Bhd. (MDEC) dan SME Corp. Malaysia (SME Corp.) telah mengenal pasti sebahagian daripada PKS tempatan berpotensi berkenaan bagi menyertai DFTZ yang bakal menggunakan platform e-dagang Alibaba iCloud milik jutawan Internet dari China, Jack Ma.
"DFTZ akan mula beroperasi pada 1 Oktober depan. Kita yakin kesemua 1,500 PKS tempatan yang disasarkan dapat menyertai platform dagangan rentas sempadan secara dalam talian itu menjelang hujung tahun ini.
"Pemilihan akan dilakukan secara inklusif melibatkan pelbagai jenis produk dan kawasan di seluruh Malaysia," katanya selepas melancarkan Minggu PKS peringkat kebangsaan di Pusat Dagangan Terengganu (TTC) di sini hari ini.

No comments:

Post a Comment