Translate

Sunday, May 28, 2017

LAJSM 2017 berlangsung awal pagi

PENGANJURAN Larian Antarabangsa Jambatan Sultan Mahmud (LAJSM) edisi ketujuh yang berlangsung pada 23 September depan mencipta kelainan apabila dua kategori utama akan diadakan pada awal pagi, lapor MOHD. AZLI ADLAN.

Pengerusi Jawatankuasa Belia, Sukan dan Sumber Manusia Terengganu, Datuk Rozi Mamat berkata, dua kategori tersebut iaitu 42 kilometer (km) dan 21km yang akan bermula pada pukul 12.01 te­ngah malam dan dijangka berakhir pada pukul 6 pagi.

Selain mencipta kelainan, ia bertujuan memberi keselesaan kepada peserta larian jarak jauh itu memandangkan pada hari kejohanan, waktu siang diramal panas terik.

“Strategi ini juga sebahagian usaha untuk menarik lebih ramai penyertaan dalam kalangan peminat acara larian jarak jauh dari dalam dan luar negara,” katanya di Kuala Terengganu baru-baru ini.
Turut hadir Presiden Persatuan Olahraga Amatur Terengganu, Datuk Wan Hisham Wan Salleh.

Rozi berkata, tiga kategori lain yang akan dipertandingkan dalam LAJSM iaitu 12km selain lima dan tiga km pula bakal tetap dianjurkan seperti biasa iaitu bermula pada pukul 7 pagi dan berakhir tiga jam kemudian.

Menurut beliau, seramai 50,000 peserta termasuk sebahagiannya dari luar negara disasarkan untuk memeriahkan LAJSM 2017 yang menawarkan ganjaran wang tunai keseluruhan sebanyak RM186,000 dan bertemakan Vacay Run iaitu berlari sambil bercuti sempena sambutan Tahun Melawat Terengganu 2017.

Orang ramai yang ingin menyertai LAJSM 2017 boleh mendaftar secara online   menerusi lamam web, ww2.myraceonline.com sehingga 25 Mei ini dan maklumat lanjut boleh diperoleh di laman Facebook LAJSM 2017.

LAJSM merupakan acara la­rian merentasi Jambatan Sultan Mahmud yang menghubungkan daerah Kuala Terengganu dan Kuala Nerus mula dianjurkan pada tahun 1990 tetapi terhenti selama 22 tahun sebelum dihidupkan semula pada tahun 2012 oleh kerajaan Terengganu yang ketika itu diterajui bekas Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said.

No comments:

Post a Comment