Translate

Tuesday, May 23, 2017

Tingkat kebolehpasaran pelajar UMT

KUALA NERUS – Universiti Malaysia Terengganu (UMT) menjalin kerjasama dengan SAS Institute Sdn. Bhd. (SAS Institute) bagi membolehkan pelajar Fakulti Pengajian Informatik dan Matematik Gunaan (PPIMG) memperoleh Sijil Perisian Sebagai Perkhidmatan (SAS) sebelum tamat pengajian.

Naib Canselor UMT, Prof. Datuk Nor Aieni Mokhtar berkata, persijilan SAS tersebut bakal memberi nilai tambah kepada pelajar fakulti berkenaan sekali gus membantu meningkatkan tahap kebolehpasaran mereka.

“Sijil berkenaan memperakui pengetahuan teori dan praktikal yang mengesahkan kebolehan graduan terlibat dalam mengendalikan data atau masalah permodelan.

“Pengetahuan dan kemahiran terutama dalam menganalisis dan menginterpretasi data berdasarkan bantuan pakej perisian SAS ini amat diperlukan oleh pelbagai industri se­perti kewangan, perbankan, insurans, mi­nyak, gas dan automatif,” katanya di sini semalam.

Terdahulu beliau menandatangani memorandum perjanjian (MoA) dengan SAS Institute yang diwakili Pengarah Eksekutif Jualan dan Operasinya, Sheikh Manzoor Ghani.

SAS Institute merupakan syarikat berpangkalan di Amerika Syarikat yang  menyediakan perkhidmatan latihan perisian SAS meliputi statistik analitik dan visual serta pengurusan data dan risiko.

Nor Aieni berkata, pelajar Fakulti PPIMG akan menerima Sijil SAS ber­kenaan setelah mengikuti beberapa kursus Matematik dan Statistik dengan minimum 12 kredit sepanjang tempoh pengajian.

Menurut beliau, selain persijilan terbabit, kerjasama dengan SAS Institute itu juga merangkumi pertukaran kepakaran, latihan industri untuk pelajar dan pembukaan pusat penerangan SAS.

“Kadar kebolehpasaran graduan Matematik dan Sains Komputer UMT adalah 76.94 peratus pada tahun lalu dan ia meningkat daripada 55.51 peratus sahaja pada tahun 2015,” katanya.

No comments:

Post a Comment