Translate

Friday, May 19, 2017

Pokok Ceiba chodatii botak akibat cuaca panas

KUALA TERENGGANU – Kerajaan negeri Terengganu menafikan dakwaan segelintir pihak kononnya pokok benang sutera atau nama saintifiknya, Ceiba chodatii yang dianggarkan berharga RM180,000 dan menjadi mercu tanda unik di Bandar Baharu Kuala Nerus sejak lima bulan lalu telah mati.

Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Razif Abd. Rahman berkata, pokok gergasi berasal dari Brazil itu sebenarnya hanya mengalami keguguran daun berikutan musim panas terik yang melanda negeri Pantai Timur sejak kebelakangan ini.

Sementara itu, Penge­rusi Jawatankuasa Insfrastruktur, Kemudahan Awam, Tenaga dan Teknologi Hijau negeri, Rosli Othman berkata, berdasarkan maklumat daripada kontraktor landskap terlibat, keguguran daun pokok Ceiba chodatii berkenaan merupakan proses normal bagi pokok yang  dipindahkan dari nurseri ke tapak berikutan faktor cuaca.

Beliau berkata, pemeriksaan juga mendapati pro­ses pertumbuhan semula pucuk daun pada ranting-ranting pokok itu telah bermula beberapa hari lalu dan mula mengeluarkan tunas.

No comments:

Post a Comment