Translate

Thursday, May 18, 2017

Keputusan lepas dan bebas bekas Hakim Syarie Terengganu tuduhan ingkar titah sultan dibatal

KUALA TERENGGANU - Mahkamah Rayuan Syariah di sini hari ini membatalkan keputusan melepas dan membebaskan bekas Ketua Hakim Syarie Terengganu, Ismail Yahaya daripada pertuduhan menghina Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (Maidam) serta mempertikaikan titah Sultan Terengganu dalam penstrukturan semula jawatankuasa agama itu pada tahun 2012.
Sebelum ini, Mahkamah Tinggi Syariah di sini menerusi Hakim Syarie Mohd. Nazri Yusof pada 1 September tahun lalu memerintahkan agar Ismail dilepas dan dibebaskan atas dua pertuduhan berkenaan selepas mendapati pihak pendakwaan gagal membuktikan prima facie pada akhir kes pendakwaan.
Panel tiga hakim Mahkamah Rayuan Syariah yang diketuai Tan Sri Dr. Ibrahim Lembut secara sebulat suara menerima rayuan pihak pendakwaan sekali gus mengarahkan kes tersebut di bawa semula ke Mahkamah Tinggi Syariah di sini untuk dibicarakan semula.
Sehubungan itu, panel hakim yang turut disertai Datuk Seri Dr. Md. Yusof Che Teh dan Datuk Daud Mohamad tersebut telah mengarahkan Ismail, 61, membela diri di mahkamah tersebut pada tarikh yang akan ditetapkan kemudian. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment