Translate

Tuesday, January 23, 2024

100 rumah rosak, kejadian ribut terburuk dalam tempoh 40 tahun

KUALA NERUS – Kejadian ribut di Seberang Takir di sini kelmarin yang mengakibatkan lebih 100 buah rumah rosak disifatkan antara yang terburuk pernah melanda mukim berkenaan dalam tempoh 40 tahun.

 Kejadian antara pukul 6.45 petang hingga 7 malam itu melibatkan perumahan di Telaga Daing, Teluk Ketapang, Kampung Baru Seberang Takir, Telaga Batin, Taman Sri Batin, Kampung Tok Beng dan Kampung Tok Jembal. 

Seorang mangsa, Kamaruddin Jusoh, 69, berkata, dia dan enam ahli keluarganya ketakutan apabila rumah kayu didiami mereka bergegar akibat dipukul angin kencang.

 “Satu persatu atap rumah diterbangkan angin dan hujan mula mencurah membasahi sebahagian besar bilik dan ruang tamu.

 “Isteri dan anak-anak perempuan menangis ketakutan. Saya melaungkan azan berharap angin lintang itu berhenti segera,” katanya di sini semalam.

 Mangsa lain, Ismail Said, 66, yang menetap di Teluk Ketapang berkata, dia bergegas pulang ke rumah sebaik dimaklumkan tentang kejadian ribut itu. 

“Saya sedang minum petang di sebuah warung berhampiran bergegas pulang ke rumah dan mendapati angin kuat berpusar di atas bumbung rumah saya.

 “Sebahagian atap bumbung rumah kemudiannya tercabut melayang dan menghentam atap lain yang masih elok,” ujarnya. 

Dalam pada itu, penyandang Ahli Dewan Undangan Negeri Seberang Takir, Datuk Seri Ahmad Razif Abd. Rahman berkata, kebanyakan kerosakan dialami penduduk hanya melibatkan bahagian atap. 

“Kita akan melakukan pembaikan kerosakan atap penduduk terjejas secepat mungkin secara bergotong-royong bagi memudahkan penduduk, ” katanya.

No comments:

Post a Comment