Translate

Friday, October 26, 2018

Daun cucur atap ramuan antigout


Oleh MOHD. AZLI ADLAN

SETIU – Institut Penyelidikan Perhutanan Malaysia (FRIM) berjaya menghasilkan produk anti­gout daripada pati daun pokok cucur atap yang banyak terdapat di pesisir pantai di Pantai Timur.

 Ketua Pengarah FRIM, Datuk Dr. Abd. Latif Mohmod berkata, produk Goutree dalam bentuk kapsul dan cecair penyembur itu merupakan hasil penyelidikan pihaknya sejak lapan tahun lalu.


Beliau berkata, minyak daripada pati daun pokok cucur atap telah digunakan secara tradisional oleh masyarakat Melayu bagi meredakan senggugut, ke­mbung perut, sembelit, sakit belakang dan didakwa mengurangkan kadar gula dalam darah.

“Kajian saintifik yang dilakukan FRIM mendapati pati daun pokok ber­kenaan mengandu­ngi enzim yang mampu menghalang pengumpulan asid urik pada sendi tulang yang menjadi punca kepada penyakit gout.

“Pengkomersialan pro­duk Goutree berasaskan pati daun cucur atap ini meliputi kapsul untuk makanan tambahan dan cecair penyembur sebagai agen meredakan kesa­kitan radang sendi akibat gout,” katanya pada majlis prapelancaran produk Goutree di Stesen Penyelidikan FRIM Setiu, Bari Besar dekat sini semalam.
Turut hadir Pengarah Bahagian Bioteknologi Perhutanan FRIM, Datuk Dr. Marzalina Mansor.

Abd. Latiff  berkata, pokok cucur atap yang merupakan spesies herba biasa ditemui di kawasan berpasir di pesisiran pantai di Pantai Timur dan pesisiran pantai berpasir Terengganu yang seluas 65,000 hektar.

Menurut beliau, FRIM sedia bekerjasama dengan kerajaan negeri Terengganu untuk mengkomersialkan produk Goutree berasaskan pati daun cucur atap itu sebagai sumber pendapatan baharu menjana ekonomi.
“Perusahaan berskala besar dijangka turut memberi manfaat besar kepada penduduk setempat ke­rana buat masa ini sekilogram ekstrak daun cucur atap dianggarkan berharga RM600,” katanya.

4 comments: