Translate

Sunday, October 28, 2018

Taman Dipterokarpa inisiatif FRIM pulih tanah persisir berpasir Terengganu

MOHD. AZLI ADLAN

SETIU - Institut Penyelidikan Perhutanan Malaysia (FRIM) mengambil inisiatif mewujudkan Taman Dipterokarpa dengan penanaman sebanyak 330 anak pokok terdiri daripada 33 spesies pokok balak komersial berkualiti tinggi di Stesen Penyelidikan FRIM Setiu, Bari Besar dekat sini.

Ketua Pengarah FRIM, Datuk Dr. Abd. Latif Mohmod berkata, objektif pembukaan Taman Dipterokarpa di tanah seluas 0.405 hektar terbabit merupakan pendekatan serampang dua mata untuk memastikan kelestarian spesies pokok balak berasal hutan hujan tropika terbabit dan menyuburkan semula tanah berpasir yang terdapat di kawasan tersebut.

Beliau berkata, kawasan tersebut merupakan sebahagian dari 65,000 hektar tanah persisiran berpasir dikategorikan sebagai tidak subur dan kurang sesuai untuk tanaman yang terdapat di Terengganu.

"Tanah berpasir jenis Beach Ridges Interspersed with Swales (BRIS) ini dianggar tidak subur kerana mempunyai 90 peratus komponen pasir yang kurang berupaya memegang akar tumbuhan, air, nutrien dan organik.

"Begitupun, penyelidikan FRIM mendapati penanaman beberapa pokok-pokok hutan bernilai komersial mampu 'memulihkan' tanah jenis BRIS terbabit menerusi pembekalan nutrien secara berterusan seterus menjadikannya subur semula dalam tempoh kira-kira 30 tahun," katanya selepas merasmikan Taman Dipterokarpa di Stesen Penyelidikan FRIM Setiu, Bari Besar hari ini. 


Abd. Latif berkata, antara spesies anak pokok yang ditanam di Taman Dipterokarpa berkenaan ialah keruing neram, chengal, keladan, meranti batu dan meranti rambai daun. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment