Translate

Saturday, September 22, 2018

Usaha sama AIBIM, UniSZA dalam industri perbankan Islam

KUALA NERUS – Persatuan Institusi Perbankan dan Kewangan Islam Malaysia (AIBIM) menjalin kerjasama strategik dengan Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA).

Timbalan Presiden AIBIM, Mohamad Rafe Haneef berkata, ia bakal melibatkan usaha sama dalam bidang penyelidikan, perkongsian kepakaran dan aktiviti berasaskan akademik yang akan diselia oleh  Fakulti Ekonomi dan Sains Pengurusan (FESP).

“Dalam kesibukan me­nguruskan isu perbankan, ahli-ahli AIBIM juga menitikberatkan  hal berkaitan sumbangan kepada masyarakat yang merupakan pemangkin kepada pembangunan pesat aktiviti perbankan Islam di Malaysia.

“Kerjasama ini membentuk platform untuk meningkatkan rangkaian dengan pakar perbankan Islam dalam kalangan pemain industri dan ahli akademik selaras dengan hasrat pendidikan negara,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas majlis pemeteraian memorandum persefahaman untuk jalinan kerjasama antara AIBIM dengan UniSZA yang diwakili Dekan FESP, Prof. Madya Dr. Wan Norhayate Wan Daud di sini semalam.

Turut hadir Naib Canselor UniSZA, Prof. Dr. Ahmad Zubaidi A. Latif.

Sementara itu, Ahmad Zubaidi menjelaskan, usaha sama tersebut mampu memberi manfaat kepada hampir 2,100 pelajar peringkat diploma, ijazah sarjana muda dan sarjana FESP bagi me­ningkatkan pengetahuan dan penglibatan mereka dalam industri kewangan serta perbankan Islam.

No comments:

Post a Comment