Translate

Tuesday, September 18, 2018

UniSZA dan AIBIM jalin kerjasama kewangan Islam

MOHD. AZLI ADLAN

KUALA NERUS - Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) menjalin kerjasama strategik dengan Persatuan Institusi Perbankan dan Kewangan Islam Malaysia (AIBIM) berhubung perkongsian kepakaran dalam bidang kewangan serta perbankan Islam.

Naib Canselor UniSZA, Prof. Dr. Ahmad Zubaidi A. Latif berkata, kerjasama tersebut melibatkan penyelidikan, perkongsian kepakaran dan aktiviti berasaskan akademik antara kedua-dua pihak.

Beliau berkata, kerjasama strategik itu juga merupakan platform yang menghubungkan secara langsung tenaga pengajar dan pelajar UniSZA terutamanya dari Fakulti Ekonomi dan Sains Pengurusan (FESP) dengan pemain industri kewangan serta perbankan Islam negara ini.

"Ahli akademik dan pemain industri boleh berkongsi kepakaran bersama serta melakukan penyelidikan berkaitan kewangan dan perbankan Islam.

"Ia juga bakal manfaat besar kepada hampir 2,100 pelajar peringkat diploma, ijazah sarjana muda dan sarjana FESP bagi meningkatkan pengetahuan dan penglibatan mereka dalam industri berkenaan sekali gus diharap dapat peningkatkan kebolehpasaran graduan UniSZA," katanya.

Beliau berkata demikian selepas menyaksikan majlis menandatangani Memorandum Persefahaman antara UniSZA dan AIBIM berhubung kerjasama strategik berkenaan.


MoU berkenaaan ditandatangi Dekan FESP, Prof. Madya Dr. Wan Norhayate Wan Daud dan Timbalan Presiden AIBIM, Mohamad Rafe Haneef. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment