Translate

Sunday, September 30, 2018

ExxonMobil bantu wanita Terengganu


Oleh MOHD. AZLI ADLAN

HULU TERENGGANU – ExxonMobil Exploration and Production Malaysia Inc.(ExxonMobil Malaysia) mengadakan program tanggungjawab sosial korporat dengan menganjurkan program asas penternakan madu kelulut kepada wanita Terengganu.

Pengurus Besar, Analisa dan Pelaporan Perniagaan Huluan ExxonMobil Malaysia, Nabilah Abdul Mubin berkata, program yang  mendapat kerja­sama Yayasan Diraja Sultan Mizan (YDSM) itu melibatkan 33 wanita yang keba­nyakannya terdiri daripada ibu tunggal dan beliawanis keciciran pelajaran di sekitar negeri ini.

Beliau berkata, sepanjang kursus selama tiga hari itu, para peserta di­ajar teknik dan asas penternakan madu kelulut bagi tujuan komersial secara kecil-kecilan.

“ExxonMobil Malaysia menjalin kerjasama de­ngan YDSM untuk memberi latihan kepada golo­ngan wanita di Terengganu dalam pena­naman cendawan tiram dan penternakan madu kelulut sejak 10 tahun lalu.

“Ia merupakan sebahagian daripada inisiatif Peluang Ekonomi Wa­nita iaitu program global me­ningkatkan keupayaan dan penglibatan ekonomi wanita­ yang dilaksanakan ExxonMobil di 90 negara termasuk Malaysia,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita pada  majlis penyampaian Sijil Kursus Program Madu Kelulut di Taman Pertanian Sekayu dekat sini kelmarin.

Sijil tersebut disampaikan Ahli Lembaga Pemegang Amanah Yayasan Diraja Sultan Mizan, Datuk Mohd. Fadzli Yusof.

Nabilah berkata, program yang dilancarkan sejak tahun 2005 dan te­lah menelan belanja lebih RM496.49 juta itu telah membantu wanita mening­katkan peluang ekonomi menerusi pembangunan kemahiran, penyediaan program sokongan dan bantuan kewangan.

Katanya, ia bertujuan untuk mempertingkatkan taraf hidup keluarga peserta.

No comments:

Post a Comment