Translate

Saturday, September 29, 2018

Maz Frozen Food pasar produk kuih tradisional sejuk beku

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

DUNGUN – Bermula dengan membantu ibu menjual kuih-muih tradisional Terengganu, kini seorang usahawan muda sudah mempunyai kilang memproses produk sejuk beku di Inkubator Industri Desa Pulau Serai di sini.

Pengarah Urusan Maz Frozen Food, Saiful Nizam Marzuki, berkata, kilangnya yang menghasilkan produk sejuk beku kuih tradisional seperti kuih ropa, pulut lepa, karipap inti serun­ding dan paung goreng ber­operasi sejak tahun 2014.

Beliau berkata, pada asalnya, ibunya mengusahakan perniagaan secara kecil-kecilan menjual kuih-muih berkenaan yang merupakan antara kuih ke­gemaran penduduk Terengganu, terutama untuk sarapan dan minum petang.

“Saya telah membantu ibu membuat dan memasarkan kuih-muih itu selepas menamatkan persekolahan.

“Semakin lama, semakin ba­nyak tempahan yang diterima.
“Bagi mengembangkan perniagaan, saya telah mengumpul modal sedikit demi sedikit untuk menghasilkan kuih-muih tradisional negeri ini,” katanya ketika ditemui di kilang Maz Frozen Food di Inkubator Industri Desa Pulau Serai di sini baru-baru ini.

Saiful Nizam berkata, kilang miliknya kini mampu memasarkan kira-kira 20,000 biji kuih sejuk beku setiap bulan di Terengganu dan sekitarnya.

Menurut beliau, permintaan terhadap produk kuih tradisio­nal tersebut biasanya akan me­ningkat pada musim cuti sekolah dan perayaan.

“Produk sejuk beku keluaran Maz Frozen Food juga ditempah syarikat penyediaan makanan tempatan, terutamanya di Lembah Klang.

“Saya berhasrat untuk memperluaskan lagi pasarannya agar kuih-muih tradisional Terengganu dapat dikenali ramai,” katanya.

Saiful Nizam menambah, menerusi geran bernilai RM190,000 daripada SME Corporation Malaysia yang diterima Maz Frozen baru-baru ini, pihaknya berharap untuk menggandakan pengeluaran dalam memenuhi permintaan pasaran.

No comments:

Post a Comment