Translate

Saturday, September 29, 2018

Insan buta gigih mengaji al-Quran Braille

KEKURANGAN diri kerana cacat penglihatan bukan alasan untuk 50 ahli Persatuan Orang-Orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (Pertis) Terengganu untuk mendalami ilmu al-Quran.

Setiap minggu, mereka yang datang dari seluruh Terengganu berhimpun di pejabat Pertis Terengganu yang terletak di Seberang Takir, Kuala Nerus untuk belajar bacaan kalam Allah tersebut.

Ahli badan bukan kerajaan (NGO) yang dianggotai golongan cacat penglihatan berkenaan belajar mengaji menggunakan al-Quran bertulisan Braille.

Pengerusi Pertis Terengganu, Mohd. Fauzi Mansor berkata, kelas pengajian al-Quran khas untuk golongan cacat penglihatan itu diadakan tiga kali seminggu iaitu pada hari Isnin, Selasa dan Ahad.

"Kelas pengajian al-Quran Braille berlangsung selama tiga jam dari pukul 10 pagi hingga 1 tengah hari pada setiap hari terbabit.

"Mereka yang berusia dalam lingkungan 13 tahun hingga 62 tahun diajar oleh tiga guru bertauliah dan empat pembantu guru yang juga terdiri daripada individu golongan orang kelainan upaya cacat penglihatan," katanya ketika ditemui di pejabat Pertis Terengganu, Seberang Takir, Kuala Nerus, Terengganu baru-baru ini.
Mohd. Fauzi berkata, program pengajian al-Quran Braille  anjuran Pertis Terengganu telah berjalan sejak 11 tahun lalu sebagai inisiatif NGO tersebut untuk membantu ahli-ahlinya 'celik' al-Quran biar pun mereka cacat penglihatan.

Menurut beliau, pada mulanya, peserta program mengaji al-Quran Braille itu cuma lima orang namun kini telah berkembang kepada 50 orang.

"Al-Quran Braille tulisan Arab yang mempunyai baris digunakan untuk memudahkan ahli-ahli Pertis Terengganu belajar mengaji.
Enam jilid diperlukan untuk mengaji satu al-Quran lengkap kerana setiap jilid hanya mempunyai lima juzuk," ujarnya.

Mohd. Fauzi memberitahu, kebanyakan peserta program pengajian al-Quran menetap di luar daerah Kuala Nerus termasuk beberapa orang yang menetap di Kemaman.

Ujar beliau, walau pun menetap jauh dan serba kekurangan, demi kecintaan dan kesungguhan mendalami ilmu al-Quran, peserta-peserta terbabit tetap hadir ke kelas pengajian tersebut yang berlangsung tiga hari seminggu.


"Pengangkutan ditanggung sendiri malah ada yang memilih untuk menyewa bilik di sekitar Seberang Takir sebagai penginapan sementara sepanjang tiga hari pengajian tersebut.

"Alhamdulillah Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (MAIDAM) memahami masalah peserta yang kebanyakannya serba kekurangan dengan bermurah hati memberi elaun kehadiran kepada mereka," katanya.

Mohd. Fauzi berkata, MAIDAM memberi elaun RM30 sehari atau RM90 seminggu kepada setiap peserta yang menghadiri program pengajian al-Quran Braille berkenaan sebagai tanda sokongan tidak berbelah bahagi kepada usaha Pertis Terengganu berkenaan.

Beliau berkata, ia merupakan kenaikan berbanding pemberian elaun harian RM10 yang diterima peserta sewaktu program pengajian terbabit mula-mula dilaksanakan pada tahun 2007.

"Tenaga pengajar turut menerima elaun daripada MAIDAM iaitu RM100 sehari untuk guru bertauliah manakala RM70 sehari pula untuk pembantu guru.

"Kesemua elaun terbabit dibayar oleh MAIDAM secara tuntutan. Keseluruhan amaun yang bakal dilunaskan pada tahun ini dianggarkan berjumlah RM342,260," jelas beliau.
Mohd. Fauzi berkata, bantuan MAIDAM dari segi moral, kewangan dan ilmu agama banyak membantu kepada perkembangan program pengajian al-Quran Braille sejak 11 tahun lalu.

Menurut beliau,ia turut menarik sebuah maahad tahfiz di Tok Jiring, Kuala Nerus untuk menghantar lima pelajar yang cacat penglihatan ke kelas pengajian al-Quran Braille tersebut.

"Selama ini, pelajar cacat penglihatan yang belajar di maahad tahfiz berkenaan belajar menghafal al-Quran menerusi pendengaran kaset namun pengajaran dengan al-Quran Braille yang dilaksana di Pertis Terengganu dirasakan lebih berkesan.

"Selain itu, kami juga telah menambah cabang program pengajian al-Quran Braille ini dengan mengadakan kelas taranum," katanya.

No comments:

Post a Comment