Translate

Friday, September 28, 2018

Nasib ibu tungggal cuba melacur

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Perbuatan tidak bermoral seorang ibu tunggal yang cuba melacurkan diri di sebuah bilik hotel di sini dua minggu lalu membawa padah apabila dia dihukum penjara enam bulan dan enam sebatan oleh Mahkamah Tinggi Syariah Terengganu di sini semalam.

Hakim Syarie Rosdi Harun memutuskan demikian selepas pencanting batik sambilan berusia 30 tahun tersebut mengekalkan pengakuan bersalah setelah pertuduhan dibacakan dan beliau meme­rintahkan hukuman seba­tan dilaksanakan selepas berakhir­nya tempoh rayuan selama 14 hari.

“Pengakuan bersalah tertuduh didapati dilakukan secara sukarela setelah saya telah bertanyakan kepadanya sebanyak tiga kali.

“Alasan terpaksa melacurkan diri kerana diceraikan suami tanpa nafkah tidak dapat diterima. Dua pekerjaan (jurujual pasar raya dan pencanting batik) dilakukannya dan latar belakangnya me­netap di Kota Bahru (Kelantan) dengan kos sara hidup tidak tinggi sudah mencukupi untuk menyara diri dan anak,” katanya ketika membacakan penghakimannya.

Rosdi juga menyuarakan kekecewaannya terhadap tertuduh yang merupakan ibu tunggal kepada seorang anak perempuan berusia tujuh tahun kerana tidak menunjukkan keinsafan apabila tidak menyatakan rasa kesal.

Tertuduh yang berasal dari Kota Bharu, Kelantan kelihatan tenang di kandang pesalah ketika  hukuman dijatuhkan mengikut Seksyen 25 Enakmen Kesalahan Jenayah Sya­riah (Takzir) Terengganu 2001.

Berdasarkan kertas pertuduhan, wanita tersebut ditahan dalam satu operasi cegah maksiat oleh Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Terengganu di sebuah bilik hotel bertaraf tiga bintang di sini pada pukul 11.45 malam pada 17 September lalu.

Tertuduh yang berpisah dengan suami sewaktu anak tunggalnya berusia lima bulan ditahan dalam keadaan berpakaian mengghairahkan bersama seorang lelaki dipercayai pelanggannya di dalam bilik hotel berkenaan.

Pemeriksaan di dalam premis itu menjumpai 12 barangan bukti antaranya sarung kondom, sehelai coli  merah dan seluar dalam hitam, sebotol cecair pelincir dan wang tunai RM750.

Wang tunai berjumlah RM100 yang didakwa pembayaran diterima tertuduh juga berjaya dirampas dalam serbuan berkenaan.

Berdasarkan soal siasat, tertuduh mengaku melakukan aktiviti pelacuran tersebut dengan kadar bayaran antara RM300 hingga RM1,000 semalam.

Pendakwaan dikendalikan Pendakwa Syarie, Mohd. Khazmizan Abdullah manakala tertuduh yang akan menjalani hukuman di Penjara Pengkalan Chepa, Kelantan tidak diwakili penguam bela.

No comments:

Post a Comment