Translate

Thursday, September 27, 2018

Pelajar cemerlang ACCA kongsi rahsia kejayaan dengan calon Pantai Timur

MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU - Dua pelajar cemerlang peperiksaan Persatuan Akuantan Bertauliah Berkanun (ACCA) yang mendapat markah tertinggi bagi kertas Laporan Kewangan (F7) baru-baru ini berkongsi rahsia kejayaan dengan 80 calon persijilan tersebut pada siri jelajah di Terengganu.

Wan Nor Marudah Wan Yusof, 21, dari Besut dan Ahmad Fauzee Mohd. Hassan, 20, dari Ketereh, Kelantan masing-masing memperolehi keputusan membanggakan negara itu bagi sesi peperiksaan Disember 2017 dan Jun lalu yang melibatkan calon dari 179 buah negara.

Ahmad Fauzee berkata, sesi tersebut merupakan ruang terbaik kepada mereka berdua untuk berkongsi tips pembelajaran dan pengalaman menduduki kertas persijilan ACCA terbabit sehingga diiktiraf sebagai terbaik dunia.

Beliau yang juga pelajar Kolej Pendidikan Antarabangsa (INTEC), Shah Alam, Selangor berkata, tidak ramai pelajar di Pantai Timur terutama Terengganu Kelantan mengambil persijilan ACCA kerana kurang pendedahan dan stigma yang menganggapnya terlalu sukar.

"Saya yang berasal dari Kelantan dan Wan Nor Marudah dari Terengganu telah membuktikan sebaliknya. Harap kejayaan kami (pelajar terbaik kertas F7 peringkat dunia) menjadi pendorong kepada lebih ramai pelajar terutama kaum Melayu di negara ini amnya dan Pantai Timur khususnya untuk memberanikan diri mengambil persijilan ACCA.

"Kesedaran ini juga boleh dibantu oleh guru-guru Prinsip Akaun di sekolah untuk menggalakkan anak-anak murid mereka melanjutkan pelajaran dalam persijilan profesional perakaunan sejurus selepas memperolehi keputusan Sijil Pelajaran Malaysia," katanya ketika ditemui pada sesi jelajah ACCA peringkat Terengganu di sini hari ini.


ACCA yang merupakan badan perakaunan profesional global kini memiliki lebih 14,000 ahli dan 32,000 pelajar di seluruh negara. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment