Translate

Friday, September 21, 2018

Kerjasama UMNO-Pas buka ruang PH kuasai Kelantan, Terengganu

KUALA TERENGGANU – Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Rafizi Ramli menjangkakan perkembangan hubungan erat antara UMNO dan Pas akan membuka ruang kepada Pakatan Harapan (PH) untuk merampas Kelantan dan Terengganu yang kini dikuasai pembangkang pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU-15).

Beliau yang juga calon Timbalan Presiden PKR pada pemilihan parti bulan depan berkata, kerjasama parti terbabit bakal mengubah pola pe­ngundian di kedua-dua negeri Pantai Timur tersebut yang selama ini setia mengundi antara satu daripada dua parti pembangkang itu sahaja.

“Saya menjangkakan UMNO dan Pas akan menjadi lebih rapat selepas ini dan mungkin ada kerjasama rasmi. Kedua-dua parti telah bereksperimen pada dua Pilihan Raya Kecil (Sungai Kandis dan Seri Setia) dan tidak pernah ada Presi­den UMNO yang menghadiri Muktamar Pas seperti akan dilakukan Datuk Seri Zahid Hamidi.

“Sudah pasti ada sebahagian ahli UMNO dan Pas termasuk di Kelantan dan Terengganu tidak selesa dengan kerjasama ini, begitu juga pengundi atas pagar,” katanya ketika ditemui selepas menghadiri program Jelajah Reformasi 20 Tahun peringkat Terengganu di sini kelmarin.

Rafizi yang juga anak jati Terengganu menjelaskan, pengundi-pe­ngundi di Kelantan dan Terengganu yang tidak bersetuju dengan kerjasama Pas dan UMNO berkemungkinan memilih parti lain iaitu PH.

Sehubungan itu kata beliau, ke­sempatan itu perlu dikaji dan diambil oleh PH untuk merampas seberapa banyak kerusi Parlimen dan Dewan Undangan Negeri di kedua-dua negeri yang penduduk­nya majoriti Melayu pada PRU-15.

No comments:

Post a Comment