Translate

Thursday, September 27, 2018

Pencanting batik mengaku salah mahu melacurkan diri

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Seorang pencanting batik sambilan didapati bersalah oleh Mahkamah Tinggi Syariah di sini semalam atas kesalahan mahu melacurkan diri pada minggu lalu.

Hakim Syarie Rosdi Harun memutuskan demikian selepas wanita berusia 30 tahun tersebut membuat pengakuan bersalah selepas pertuduhan ke atasnya dibacakan.

Beliau memberitahu, hukuman terhadap tertuduh bakal dijatuhkan pada prosiding di Mahkamah Tinggi sama pada Khamis ini.

Wanita terbabit yang merupakan ibu tunggal berdepan dengan hukuman sebatan sehingga enam kali, penjara tidak lebih tiga tahun dan denda maksimum RM5,000 mengikut Seksyen 25 Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) Terengganu 2001 jika sabit kesalahan.

Berdasarkan kertas pertuduhan, wanita berasal dari Kota Bahru, Kelantan tersebut ditahan dalam satu operasi cegah maksiat dilakukan pasukan penguat kuasa Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Terengganu di sebuah bilik hotel di bandar raya ini pada pukul 11.45 malam, 17 September lalu.

Tertuduh yang mempunyai seorang anak perempuan berusia tujuh tahun ditahan dengan berpakaian mengghairahkan bersama seorang lelaki dipercayai pelanggannya di dalam bilik hotel berkenaan.

Pemeriksaan di dalam premis itu juga menjumpai 12 barang bukti antaranya sarung kondom, sehelai coli berwarna merah dan seluar dalam berwarna hitam, sebotol pelincir serta baju tidur.

Turut dirampas, wang tunai RM750 termasuk RM100 daripada dipercayai merupakan pembayaran diterima tertuduh daripada pelanggannya. Berdasarkan soal siasat juga, tertuduh mengaku melakukan aktiviti pelacuran tersebut dengan kadar bayaran antara RM300 hingga RM1,000 semalam.

Sementara itu, sewaktu membuat rayuan, wanita tersebut mendakwa terpaksa melakukan aktiviti persundalan terbabit kerana kesempitan wang termasuk untuk menyara anak tunggalnya yang kini di bawah jagaan salah seorang kakaknya di Klang, Selangor.

Pendakwaan dikendalikan Pendakwa Syarie, Khasmizan Abdullah manakala tertuduh tidak diwakili peguam bela.

No comments:

Post a Comment