Translate

Tuesday, September 25, 2018

Azizulhasni bawa pulang RM20,000

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

JAGUH berbasikal negara, Mohd. Azizulhasni Awang menerima insentif RM20,000 daripada kerajaan Terenggganu atas kejayaan merangkul tiga pingat termasuk satu emas dalam acara pecut individu pada Sukan Asia 2018 baru-baru ini.

Selain emas itu, Azizulhasni yang juga anak jati Dungun turut meraih pingat perak dalam acara berpasukan dan gangsa bagi acara keirin.

Dia menerima insentif kemenangan itu yang disampaikan Pengerusi Jawatankuasa Belia, Sukan dan Badan Bukan Kerajaan Terengganu, Wan Sukairi Wan Abdullah.

Azizulhasni berkata, dia berterima kasih dan menghargai sokongan padu dan bantuan yang diberikan kerajaan Terengganu terhadap perkembangan kariernya sebagai pelumba basikal.

“Kerajaan negeri Terengganu tidak henti-henti memberi dorongan sejak permulaan karier saya dalam sukan berbasikal ini.

“Kehadiran saya pada majlis ini juga untuk memberi motivasi kepada atlet pelapis negeri yang akan menghadapi Sukma (Sukan Malaysia) Perak tidak lama lagi,” katanya selepas menerima insentif tersebut di Stadium Tertutup Gong Badak, Kuala Nerus kelmarin.

Pada majlis sama, kerajaan negeri turut menyerahkan bendera kepada kontinjen Sukma Terengganu yang terdiri daripada 555 atlet.

Azizulhasni berkata, walaupun sedikit terkilan gagal meraih emas dalam acara keirin yang merupakan acara kegemarannya, dia tetap bersyukur dan berbangga meraih tiga pingat dalam Sukan Asia tersebut.

Katanya, kejayaan memperoleh tiga pingat dalam kejohanan besar seperti Sukan Asia merupakan pencapaian peribadi terbaik yang pernah dicapai sepanjang kariernya.

“Saya akan pulang ke Melbourne, Australia Sabtu ini untuk menyambung latihan selepas menjenguk orang tua di Dungun. Selepas ini saya akan menghadapi enam siri  kejohanan Trek Dunia bermula bulan depan selain Piala Dunia dan Kejohanan Berbasikal Trek Asia,” katanya.

Selain Azizulhasni, atlet Terengganu lain yang turut mengharumkan nama negara dengan merangkul pingat pada Sukan Asia 2018 juga menerima insentif iaitu pemain skuasy, Mohd. Nafiizwan Mohd. Adnan dan Illham Wahab serta Nuur Fatin Solehah Abdul Rahman daripada sukan pelayaran.

Empat pemain hoki kebangsaan kelahiran Terengganu yang meraih pingat perak pula ialah Faizal dan Mohd. Fitri Saari, Muhammad Firhan Ashari dan Nik Muhammad Aiman Nik Rozemi masing-masing turut menerima insentif RM5,000.

Turut menerima insentif ialah tekong skuad sepak takraw kebangsaan, Muhammad Zulkifli Abd. Razak dan jurulatih, Ahmad Mohd. Zain.

No comments:

Post a Comment