Translate

Friday, September 21, 2018

33 wanita Terengganu sertai kursus ternak madu kelulut Yayasan Diraja Sultan Mizan

MOHD. AZLI ADLAN

HULU TERENGGANU - Seramai 33 wanita yang kebanyakannya terdiri daripada ibu tunggal dan beliawanis keciciran pelajaran dari seluruh Terengganu menyertai kursus penternakan madu kelulut anjuran Yayasan Diraja Sultan Mizan (YDSM).

Ahli Lembaga Pemegang Amanah Yayasan Diraja Sultan Mizan, Datuk Mohd. Fadzli Yusof berkata, program yang bertujuan untuk meningkatkan taraf hidup golongan berkenaan mendapat tajaan 
ExxonMobil Exploration and Production Malaysia Incoporated (ExxonMobil Malaysia).

Beliau berkata, sepanjang kursus selama tiga hari itu, peserta kursus terbabit diajar dengan teknik dan asas penternakan madu kelulut bagi tujuan komersial secara kecil-kecilan.

"Program ini bertujuan memberi kemahiran kepada peserta yang kebanyakan terdiri daripada ibu tunggal dan golongan berpendapatan rendah untuk mempertingkatkan taraf hidup keluarga masing-masing.

"Ia yang dijalankan sejak 10 tahun lalu dengan kerjasama ExxonMobil Malaysia terbukti telah melahirkan lebih 200 usahawan wanita terutama dalam penanaman cendewan tiran dan penternakan madu kelulut di seluruh Terengganu," katanya selepas menyampaikan Sijil Kursus Program Madu Kelulut di Taman Pertanian Sekayu dekat sini hari ini.


Turut hadir Pengurus Besar, Analisa dan Pelaporan Perniagaan Huluan ExxonMobil Malaysia, Nabilah Abdul Mubin. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment